Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę na telewizyjną reklamę piwa Tatra (produkowanego przez Grupę Żywiec), której bohaterami są ratownicy Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W jej ocenie reklama jest etyczna i nie można na jej podstawie wnioskować, że GOPR popiera browar czy wspiera alkoholizm.
KER zajmowała się analizą reklamy piwa Tatra, w której występują ratownicy GOPR. Skarżący stwierdził, że z reklamy jasno wynika, że GOPR wspiera alkoholizm oraz związane z tym patologie. „ Smutne to i bulwersujące to, bo GOPR winien wspierać akcje przeciwko pijaństwu czy innym patologiom, być na straży a nie motywatorem" - napisano w skardze.
Przedstawiciele Grupy Żywiec odnosząc się do postawionych zarzutów podkreślili, że GOPR nie „popiera browara". Wręcz przeciwnie, to Grupa Żywiec od wielu lat wspiera GOPR w ramach komunikacji marki Tatra, co jest wprost dozwolone na gruncie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Marka Tatra wspiera GOPR od 2009 roku i przez komunikację tej współpracy uwypukla bliskie jej wartości jak szacunek, zaufanie i siłę charakteru, które są wspólnymi cechami marki i GOPR. W ramach umowy sponsorskiej marka przekazuje GOPR środki finansowe, które organizacja przeznacza na zakup wyposażenia, jak: ekwipunek dla ratowników, specjalistyczny sprzęt ratowniczy, narciarski sprzęt ski-tourowy, jak również środki transportu: samochody terenowo-osobowe, skutery śnieżne, pojazdy 4-kołowe. Oprócz tego w ramach akcji „Miliony piw są w Tatrach" odbywającej się w 2015 roku marka przekazała dodatkowe wsparcie (poza umową sponsoringową) dla GOPR, które zostało wykorzystane na zakup specjalistycznego sprzętu skitourowego dla ratowników.
„Tatra jest marką, która niesie skojarzenie z górami i w tym kontekście prowadzona jest komunikacja dla marki. W komunikacji nie pojawiają się odniesienia do sportów oraz wycieczek górskich. Jako Grupa Żywiec prowadzimy aktywne działania promujące odpowiedzialne zachowanie i spożywanie alkoholu i zdecydowanie odradzamy spożywanie alkoholu podczas wycieczek czy uprawiania sportu. Uważamy, że przebywanie na górskim szlaku pod wpływem alkoholu jest niebezpieczne i niedopuszczalne” - napisała Grupa Żywiec.
KER oddaliła skargę i zwróciła uwagę, że w reklamie została zawarta informacja, iż promocja wspiera GOPR, co było zgodne ze stanem faktycznym. Uznała, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.