Reklama2015-12-03
3

KER: reklamy Plusha z „Lepiej przygarnij Vansy” nie promowały złego traktowania zwierząt (wideo)

Reklamy taryfy telekomunikacyjnej Plush (Polkomtel) pod hasłem „Lepiej przygarnij Vansy” nie propagowały postaw kwestionujących prawa zwierząt i nie przedstawiały zwierząt w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała kilkanaście skarg na kampanię marki telefonii komórkowej Plush (Polkomtel) pod hasłem „Lepiej przygarnij Vansy”. Działania prowadzone były latem br. i promowały ofertę Strefa Plusha, w ramach której użytkownicy taryfy mogli aktywować SMS-owo rabaty na różne usługi i produkty. Jednym z pierwszych była 30-procentowa obniżka cen butów Vans. W spocie symbolizującym tę taryfę misiek Plushak na wakacjach przygarnia z litości psa, który jednak następnego dnia sprawia dużo kłopotów. W reklamach graficznych Plushak związany smyczą stoi obok zadowolonego psa, a hasło brzmi: „Lepiej przygarnij Vansy”.

Do KER wpłynęły zarówno skargi na spoty tv, reklamy internetowe jak i plakaty wykorzystane na nośnikach outdoorowych. Zdaniem skarżących reklamy te m.in. promują konsumpcjonizm i wpływają na kształtowanie aspołecznych postaw wśród dzieci i młodzieży, w negatywnym kontekście prezentują bezdomne zwierzęta i wyszydzają empatię młodzieży, wskazując na jej bezzasadność i szkodliwość. W efekcie - w opinii autorów skarg- mogą  prowadzić do wykształcenia wadliwych postaw społecznych: bezduszności i zobojętnienia na potrzeby innych.

Przedstawiciele Polkomtela w odpowiedzi na postawione im zarzuty przekazali, że nieprawdą jest, że reklama zniechęca do adopcji zwierząt, bo przecież  nie ma o tym w ogóle mowy, a główny bohater spotów sam jest przecież zwierzakiem. Poinformowali też, że z zebranych przez nich opinii wynika, że reklama ta uczy odpowiedzialności - edukuje i pokazuje z czym może wiązać się ewentualne przygarnięcie pupila. „To nie jest zabawa, a bez konsekwencji możesz mieć trampki, a do adopcji zwierzęcia potrzeba wyobraźni i dojrzałości - i właśnie to pokazujemy. Sposób przedstawienia tematu jest dostosowany do konwencji marki, a marka Plush to marka z dystansem, traktująca świat z przymrużeniem oka” - napisano w odpowiedzi na skargi.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama nie zagraża fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży. W jej ocenie działania te nie propagują postaw kwestionujących prawa zwierząt i nie przedstawiają ich w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania. Jednocześnie KER zwróciła się do reklamodawców, by zachowali szczególną ostrożność w szczególności w tak wrażliwej sferze jaką jest adopcja bezdomnych zwierząt, ponieważ reklamy kształtują postawy społeczne u dzieci i młodzieży.

Autorami reklam zaskarżonych do KER są firmy Scholz&Friends Warszawa, TFP, Human Ark i Media Direction OMD.

Autor:bg

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas