Reklama2014-12-01
6

Kilkulatki jako wampy w reklamach rajstop Ballerina seksualizują wizerunek dzieci

Reklama dziecięcych rajstop BallerinaReklama dziecięcych rajstop Ballerina

Reklamy rajstop Ballerina wykorzystujące wizerunek kilkuletnich dziewczynek są niezgodny z normami obyczajowymi, ponieważ dzieci przedstawione są jak dorośli i nadane zostały im cechy seksualne - orzekła Komisja Etyki Reklamy działająca przy Radzie Reklamy.

Autorzy skarg na internetowe reklamy rajstop dziecięcych El Baby firmy Ballerina, zwrócili uwagę, że pokazują one dziewczynki w wieku 7-8 lat, które są ubrane w promowane rajstopy. Są przy tym wystylizowane na wampa - przybierają wyzywające pozy ciała, mają przesadny makijaż, ubrane są niestosownie do wieku.

- Małe dziewczynki reklamujące rajstopy kojarzą się bardziej z dorosłymi kobietami z klubów nocnych, niż z małymi dziećmi. Ich fryzury i makijaże są niestosowne, ubiór wyzywający, podobnie jak przyjmowane pozy. Jest to skrajny przykład seksualizacji dzieci - czytamy w jednej ze skarg. W drugiej napisano z kolei: „Reklama wykorzystuje wizerunek dzieci w sposób niezgodny z normami obyczajowymi. Dzieci przedstawione są jak dorośli i nadane zostały im cechy seksualne. Zastanawiające jest to, kto miałby być odbiorcą tych reklam”.

Przedstawiciele firmy Ballerina w pisemnej odpowiedzi na złożone skargi tłumaczyli m.in., że kolekcja tych rajstop jak i sesja zdjęciowa miały mieć charakter rockowy. - Tkane złotą przędzą kieszonki i klamerki zaciągnięte z ,,rockowego” stylu są na to dowodem. Fryzury miały być uzupełnieniem tego tematu. Tonacje sesji w kolorze czarnym być może zostały odebrane na naszym rodzimym rynku dalece od świata dziecięcego, jednakże w innych krajach Europy kolor ten jest stosowany powszechnie w rajstopach oraz w ubiorach dziecięcych np. we Francji czy Wielkiej Brytanii. W naszej ofercie to jedyna kolekcja zrealizowana w takim stylu. Posiadamy również w bardziej romantycznej stylistyce inne kolekcje dziecięce: ,,śnieżną" całą w białych tonacjach, kolekcje ,,różaną" w tonacjach różu oraz kolekcje ,,letnie sny" w kolorach liliowych wiosennych kwiatów. Uważamy tym samym że zarzut „seksualizacja dzieci” jest dla nas szokujący - napisali.

Zwrócili ponadto uwagę, że kolekcja El Baby istnieje na rynku 5 lat i nigdy wcześniej nikt nie sugerował takiego radykalnego i drastycznego odbioru tych fotografii. - Obecnie nie posiadamy już na stanie żadnych opakowań z tejże kolekcji, nie jest ona już w produkcji od 3 lat, jesteśmy zaskoczeni i z dużą przykrością odbieramy zaistniałą sytuacje. Jednakże jeśli te zdjęcia uraziły choćby jedną kobietę czy mamę, jest nam z tego powodu bardzo przykro i z góry przepraszamy - zaznaczyli.

Komisja Etyki Reklamy uznała jednak, że reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy. Stwierdzono, że wykorzystuje wizerunek dzieci w sposób niezgodny z normami obyczajowymi, a dzieci przedstawione są jak dorośli i nadane zostały im cechy seksualne. Komisja wzięła pod uwagę, że reklama nie jest bezpośrednio skierowana do dzieci, ale ze względu na jej formę oraz miejsce i sposób prezentowania, dzieci i młodzież mogą być jej odbiorcami. Dlatego zespół orzekający uznał, że przedmiotowa reklama może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Autor:bg

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas