Badania2019-03-29
1

Dyskonty, drogerie i stacje benzynowe największymi beneficjentami niedzielnego zakazu handlu

Na ograniczeniach handlu w niedzielę najbardziej korzystają dyskonty, drogerie i stacje benzynowe. Polacy w reakcji na nowe prawo zmienili również swoje przyzwyczajenia zakupowe - pokazuje analiza firmy marketingowej Selectivv.

Selectivv przeprowadziła badania na grupie 511 221 użytkowników, którzy w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wprowadzenie zakazu handlu, przynajmniej jedną niedzielę spędzili w punktach handlowych.

Drugą falę badania przeprowadzono w czasie pierwszego roku obowiązywania ograniczeń. Jak pokazują dane o lokalizacji pozyskiwane przez Selectivv, osoby te w dużej mierze stały się klientami takich sklepów jak: Biedronka, Lidl czy Kaufland.

Z oferty dyskontów korzystało regularnie 78 proc. badanej grupy osób, czyli o 15p.p więcej niż w analogicznym okresie przed zakazem handlu. Znaczny wzrost stałych klientów w badanej grupie odnotowały również drogerie – Rossmann, Hebe i SuperPharm – 22p.p. więcej regularnie kupujących niż w ubiegłym roku.

Jak wnioskują analitycy Selectivv, może to oznaczać, że Polacy zamiast hipermarketów wybierają obecnie szybsze zakupy w łatwiej dostępnych dyskontach spożywczych, a następnie odwiedzają drogerie, które posiadają szerszy wybór asortymentu z zakresu chemii domowej czy kosmetyków.

Na zakupy w weekend

W piątki poprzedzające niedziele niehandlowe, galerie handlowe odwiedzało 12 proc. badanych osób, co dało wzrost w tym dniu tygodnia na poziomie 7p.p. w skali rok do roku. Natomiast na zakupy w sobotę poprzedzającą dzień niehandlowy decydowało się 21 proc. użytkowników, co przełożyło się na roczny wzrost na poziomie 12p.p.

W przypadku danych o użytkownikach odwiedzających w tych dniach dyskonty – było to analogicznie 14 proc. oraz 31 proc. analizowanych użytkowników. Wzrost w piątki o 4p.p., a w soboty aż o 18p.p.

Na zakazie handlu w niedziele, korzystają również stacje benzynowe. W analizowanym okresie w niedziele handlowe ten typ lokalizacji odwiedzało jedynie 9 proc. osób. Natomiast podczas gdy większość sklepów była zamknięta, na stacje benzynowe udawało się aż 31 proc. badanych.

Coraz częściej robimy także zakupy przez internet. Z tej formy korzysta regularnie już 36 proc. osób ujętych w badaniu, czyli o 7p.p. więcej niż przed wejściem przepisów ograniczających handlowe niedziele.

Jeśli nie do sklepu, to gdzie?

Dane Selectivv pozwoliły również na sprawdzenie, jak Polacy spędzali czas wolny od zakupów, w ciągu minionego roku. W niedziele wolne od handlu na rekreację na świeżym powietrzu decydowało się 35 proc. badanych, podczas gdy w niedziele handlowe relaks w parkach, na placach zabaw czy na terenach spacerowych wybierało o 14p.p. mniej osób.

W niedziele objęte zakazem handlu, 2 proc. z badanej grupy osób odwiedza galerie handlowe, głównie by skorzystać z oferty zlokalizowanych tam kin. - Zakaz handlu zadziałał na kina pozytywnie, o czym świadczy zwiększona frekwencja w tych miejscach. W dużym stopniu mógł się do tego przyczynić brak konkurencji ze sklepami, które dotychczas wybierali rodzice z dziećmi lub młodzież w niedzielne popołudnia - czytamy w analizie firmy.

Zakaz handlu w niedziele obowiązuje od 1 marca 2018 roku. Od tego roku nie obejmuje ostatniej niedzieli w miesiącu. Od 2020 r. handel dozwolony będzie w Polsce jedynie w 7 niedziel, a zabroniony w 45.

Autor:jd

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas