Ruszyła kolejna odsłona akcji stowarzyszenia Lambda Warszawa „Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz”, ukazującej problem przemocy domowej wobec osób LGBT. W nowym spocie słowną agresję zestawiono z sielankowym obrazkiem rodzinnego spotkania przy stole.
Spot „Pychotka – nowy smak tradycji” nawiązuje konwencją do reklam przypraw, zup czy innych produktów spożywczych. Rodzina złożona z mamy, taty i dwójki dorosłych dzieci siada do tradycyjnego obiadu, na stole pojawia się rosół, a w tle słychać przyjemną melodię.
Sielankowy obrazek przerywa dialog – syn pyta ojca, czy poda mu serwetkę, dostaje odpowiedź „sam sobie podaj, pedale”. Rodzina kończy posiłek w milczeniu. Spot wieńczy informacja o telefonie zaufania dla osób LGBT i ich bliskich Lambdy Warszawa.
Spot można oglądać na kanale YouTube oraz na Facebooku stowarzyszenia Lambda Warszawa. Stanowi element kampanii społecznej „Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz”, rozpoczętej w maju tego roku.
Wtedy na kilkudziesięciu plakatach rozmieszczonych na warszawskich przystankach pojawiły się hasła nawiązujące do autentycznych przykładów przemocy wobec osób LGBT - „Jak to powiesz babci, że jesteś takim odmieńcem, to ją tym zabijesz” oraz „Kieszonkowe dawałam jak byłaś normalna, na randki z dziewczynami nie będę dawać moich pieniędzy”.
Kampanię współtworzy agencja K2 internet, jest współfinansowana przez Urząd Miasta Warszawa. Patronat honorowy nad kampanią objęli Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka.