Badania2021-02-25
1

Liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 100 tys.

W ubiegłym roku liczba sklepów w Polsce wyniosła 99,4 tys. To o ponad 1800 placówek mniej  w porównaniu do roku poprzedniego - wynika z analizy NielsenIQ. Tempo spadku jest niższe niż w roku poprzednim.

NielsenIQ opublikował wyniki badania liczebności i struktury handlu. W 2020 roku liczba sklepów w Polsce spadła do 99,4 tys. Tegoroczny spadek o 2 proc. jest ponad dwukrotnie mniejszy niż dwa lata temu, gdy zamknięto ponad 4,6 tys. placówek

- Trend spadkowy jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 roku był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki - kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze. Odwrotny trend towarzyszył supermarketom i dyskontom, ale to średnich sklepów spożywczych przybyło w 2020 roku najwięcej - blisko 600 placówek - komentuje Konrad Wacławik, head of retailer services Poland w NielsenIQ.

Potężny spadek liczby małych sklepów i kiosków

Największy spadek dotknął segmentu małych sklepów (o powierzchni do 40 mkw.) - w ubiegłym roku ubyło ich z rynku 1670. To spadek o 5 proc. w porównaniu z końcem roku 2019. Na koniec 2020 roku w Polsce było 28793 małych sklepów

Drugi największy spadek zanotowały kioski. W ubiegłym roku zamknięto ich 970, co oznacza spadek o 11 proc. rdr. Na koniec ubiegłego roku działo ich w Polsce 8167.

Z rynku zniknęły w ubiegłym roku 254 drogerie i 181 placówek o profilu winno-cukierniczym.

- Zarówno małe sklepy spożywcze z węższą półką produktów (poniżej 40m2), jak również sklepy alkoholowe i drogerie (głównie te spoza czołowych sieci), gdzie można dokonać zakupów tylko wybranych produktów, zakończyły rok z mniejszą liczbą placówek. Utrzymuje się również trend spadkowy w kanale kiosków (-11 proc. w porównaniu do roku 2019), co pokazuje duże trudności, z jakimi mierzy się obecnie ten kanał sprzedaży i z pewnością zmusza właścicieli tego typu placówek do szukania rozwiązań pozwalających pozostać atrakcyjnym dla konsumenta - dodaje ekspert NielsenIQ Konrad Wacławik.

Mniej hipermarketów, więcej średnich sklepów

Również kanał hipermarketów w 2020 roku zanotował 5 proc. spadek liczby sklepów. Jak wskazuje analiza NielsenIQ, było to związane głównie z zamknięciami w obrębie jednej sieci.

- Obserwujemy nadal optymalizację liczby sklepów w Polsce. Widać że jest miejsce na formaty sklepów odpowiadające aktualnym potrzebom społeczeństwa (żyjącego szybko i wygodnie, ale również dbającego o bezpieczeństwo sanitarne), a ogólne tempo spadku liczby sklepów znacznie wyhamowało, choć nie dla wszystkich kanałów sprzedaży” - komentuje Konrad Wacławik, head of retailer services Poland.

Za to wzrosty odnotowano m.in. w segmencie średnich sklepów (41-100 mkw.), których w ubiegłym roku przybyło 589 (+2 proc.). Nowych supermarketów otwarto 256, a stacji benzynowych 75.

- Wyniki badania za 2020 rok obrazują, które kanały sprzedaży były dla Polaków najdogodniejsze w dobie pandemii. Supermarkety, dyskonty oraz duże i średnie sklepy spożywcze (powyżej 40m2) zwiększały swoją liczebność oraz znaczenie w sprzedaży. Te formaty świetnie odpowiedziały na potrzebę dokonywania zakupów blisko domu, przy okazji oferując szeroki asortyment. Były to bardzo ważne cechy w ciągu roku, w którym decyzje zakupowe były podejmowane przez pryzmat pandemii - mówi Konrad Wacławik z NielsenIQ.

Universe Update” to cykliczne badanie liczby sklepów w Polsce służące do ekspandowanie danych sprzedażowych z próby sklepów. Aktualizacja odbywa się dwa razy w roku za pomocą dwóch metod: spisu placówek handlu wielkoformatowego oraz badania na podstawie próby establishment survey wykorzystywanego do zbierania informacji o sklepach handlu małoformatowego. Badanie pozwala ustalić liczbę sklepów oraz ich charakterystykę.

Wyniki Universe Update są publikowane w konkretnym momencie w roku, w tym przypadku jest to stan na listopad 2020 r. Wyniki badania są kombinacją dwóch źródeł. Dla wszystkich głównych sieci handlowych Nielsen posiada pełne dane o liczbie placówek. Natomiast pozostała część rynku to wynik estymacji na podstawie spisu w terenie przeprowadzanego przez ankieterów w próbie obszarów w całej Polsce. Kryteria i definicje różnych typów sklepów według Nielsena i GUSu różnią się od siebie. Poza nielicznymi wyjątkami (sklepy monopolowe, tytoniowe), Nielsen nie monitoruje sprzedaży w sklepach specjalistycznych, dlatego nie są one objęte badaniem Universe Update.

Autor:jd

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas