Reklama2014-10-23
2

Lidl, Biedronka i Auchan dużo więcej na reklamy - Tesco ostro w dół

W br. mocno wzrosły cennikowe wydatki reklamowe Lidla Polska, Jeronimo Martins Polska (właściciela Biedronki) i Auchan Polska, natomiast o ponad 40 proc. zmalał budżet Tesco Polska. Sieci supermarketów i dyskontów wyraźnie zwiększyły nakłady na reklamy radiowe i kinowe, a ograniczyły na outdoorowe.

Od stycznia do sierpnia br. cennikowe wydatki reklamowe sieci supermarketów i dyskontów (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 695,78 mln zł, o 53,47 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 8,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanie największymi marketerami w tym sektorze są Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki). Pierwsza firma cennikowo przeznaczyła w br. na reklamy 297,48 mln zł, o 73,92 mln zł więcej niż przed rokiem (to o 33,1 proc. w górę). W kampaniach promujących artykuły żywnościowe w Lidlu od ponad dwóch lat występują kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, z czego firma jest zadowolona i planuje kontynuować tę komunikację (przeczytaj więcej na ten temat). Ponadto w wakacje Lidl niestandardowym spotem opowiadającym o przypadkowej, wakacyjnej ciąży reklamował „zakupy na chłodno” (zobacz szczegóły).

 

Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Biedronki wyniosły 174,84 mln zł, o 47,12 mln zł więcej niż przed rokiem (36,9 proc. w górę). W ostatnim okresie w komunikacji tej sieci pojawiło się kilka niestandardowych spotów: seria wizerunkowych reklam ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to) oraz reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej). W wakacje właściciel Biedronki reklamował udostępnione w tych sklepach płatności kartą (więcej o tym), a we wrześniu - loterię „Zdrapka w kropki” (więcej o tej kampanii).

W sumie wydatki Lidla i  Biedronki stanowiły 67,9 proc. inwestycji reklamowych wszystkich hipermarketów i dyskontów, o 13,2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

 

Za to cennikowe nakłady reklamowe Tesco Polska od stycznia do sierpnia br. były o 41,88 mln zł niższe niż przed rokiem, co oznacza spadek o 42,8 proc. Wiosną br. z reklam tej sieci zniknęli animowani Henio i Krysia, a stałym ambasadorem produktów żywnościowych został Robert Makłowicz, który w ostatnich kampaniach promował pieczywo (więcej na ten temat) oraz owoce i warzywa (zobacz szczegóły).

Z kolei cennikowy budżet Kaufland Polska wzrósł o 2,27 mln zł (czyli o 6,6 proc.), natomiast wydatki Auchan Polska zwiększyły się o 14,21 mln zł (to wzrost aż o 105 proc.).

Zobacz tabelę


Zdecydowanie najważniejszym kanałem komunikacji marketingowej supermarketów i dyskontów jest telewizja, do której od stycznia do sierpnia br. trafiło 382,86 mln zł, (minimalnie mniej niż rok wcześniej), co stanowiło 55 proc. wydatków całego sektora, o 4,6 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

 

Z kolei nakłady na reklamy w radiu wzrosły w skali roku o 51,96 mln zł (to 36,1 proc. w górę), a ich udział zwiększył się z 22,4 do 28,2 proc. Inwestycje reklamowe w magazynach urosły o 3,78 mln zł (czyli o 9 proc.), a w kinach - o 1,96 mln zł (czyli o 24,8 proc.).

Za to wydatki na reklamy outdoorowe zmalały o 4,25 mln zł (to spadek o 10,2 proc.).

Zobacz tabelę


Jeśli chodzi o internet, nieobjęty w monitoringu Kantar Media, to w I połowie br. cały sektor handlowy (obejmujący nie tylko supermarkety i dyskonty, lecz także sklepy innego typu) stanowił 9 proc. rynku reklamy internetowej, którego wartość wyniosła 1,25 mld zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas