Badania2020-10-08
11

Rusza Mediapanel Gemiusa, PBI i KBR. Nowe jednoźródłowe badanie mediów

fot. N. Bochyńska / konferencja prasowa Gemius, PBI, KBR i Kantar Polskafot. N. Bochyńska / konferencja prasowa Gemius, PBI, KBR i Kantar Polska

Gemius, Polskie Badania Internetu oraz Komitet Badań Radiowych uruchomiły nowe badanie mediów, które obejmuje pomiar pasywny internetu, telewizji i radia. Mediapanel stanowi połączenie standardu pomiaru internetu Gemius/PBI, badania stacji radiowych Radio Track i danych z jednoźródłowego cross-mediowego badania Gemius.

Nowe badanie powstaje w wyniku połączenia dotychczasowego standardu badania internetu Gemius/PBI oraz cross-mediowego badania Gemius, obejmującego pasywny pomiar telewizji oraz radia. Dzięki miernikowi (to smartfon z oprogramowaniem), który będzie posiadać panelista, dostępne będą informacje na temat tego, czego słucha i ogląda w domu, ale i poza nim.

Pierwsze wyniki z jednoźródłowego badania mediów udostępniono 2 października br., są one publikowane w interfejsie dostępnym dla podmiotów, które zdecydują się zapłacić za dane (pod adresem e.gemius.com). Umożliwiają one analizę dzienną dla dowolnych okresów, rodzajów mediów: radia, telewizji i internetu i pokazują korzystanie z nich w jednym czasie – w domu i poza domem.

Dotychczasowi użytkownicy badania Gemius/PBI będą mieć dostęp do danych w nowej wersji interfejsu. Natomiast standard radiowy – Radio Track realizowany na zlecenie Komitetu Badań Radiowych przez Kantar Polska będzie pełnić tu funkcję badania założycielskiego (pojawienie się nowego badania nie oznacza zatem, że standard Radio Track zniknie z rynku).

- Naszym wspólnym celem jest dostarczenie obecnym i potencjalnym reklamodawcom jak najszerszego dostępu do danych na temat współkonsumpcji mediów, by każdy marketer był w stanie zaplanować jeszcze skuteczniejszą i efektywniejszą kampanię opartą o telewizję, internet i radio - deklaruje Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF, członek Komitetu Badań Radiowych.

Mediapanel prezentuje dane cross-mediowe w podziale na siedem typów mediów: PC home, PC work, Phones, Tablets, TV in home, TV out of home, Radio. Treści objęte badaniem są dodatkowo klasyfikowane jako redakcyjne (editorial) lub komercyjne (commercial). Docelowo w wynikach Mediapanel uwzględniony zostanie również pomiar oglądalności materiałów streamingowych audio i wideo w internecie.

W planach udoskonalanie badania

Podczas prezentacji założeń badania w czasie konferencji z udziałem dziennikarzy i przedstawicieli rynku prezes Gemiusa Marcin Pery oraz Paweł Laskowski, prezes zarządu PBI zadeklarowali, że to jeszcze nie koniec prac nad badaniem, które ma być udoskonalane i rozwijane. Szefowie badania nie ukrywali także, że teraz czekają na uwagi ze strony rynku – szczególnie marketerów, by wypowiedzieli się czy dostarczone rozwiązanie im odpowiada.

- Jako PBI uczestniczymy w tym projekcie, bo rozumiemy potrzeby rynku i marketerów związane z rozwojem badań mediowych w Polsce. Zdajemy sobie sprawę, że badania internetu są też najbardziej skomplikowanymi projektami badawczymi, wymagając nieustannego rozwoju i inwestycji – skomentował Paweł Laskowski, prezes zarządu PBI.

Marcin Pery, prezes zarządu Gemiusa uważa, że nowe badanie to „krok milowy w sposobie pomiaru mediów w Polsce”. - Mediapanel jest odpowiedzią na wielokrotnie sygnalizowaną przez wydawców, reklamodawców i domy mediowe potrzebę kompleksowego, jednoźródłowego pomiaru mediów, który obejmie zarówno internet, jak i radio i telewizję – stwierdza.

Obecne badanie nie obejmuje grupy wiekowej 4-7 lat oraz +75. Opracowywany będzie także miernik domowy i badanie uzupełniające, zwiększana ma być również liczebność próby – w tej chwili to 2,5 tys. osób, nie zostali oni dobrani w sposób całkowicie losowy. Na razie nie ma także możliwości pomiaru Smart TV innego typu niż site-centric (co w praktyce oznaczałoby konieczność wgrywania całych bibliotek serwisów streamingowych, by mierzyć ich oglądalność, a raczej nie będzie możliwości, by zgodził się na to np. Netflix).

Potrzebne porozumienie z MOC TV, w tle badanie KRRiT

Gemius i PBI od jakiegoś czasu mają rozmawiać także z tzw. MOC'iem telewizyjnym (zrzeszającym nadawców telewizyjnych) i firmą Nielsen na temat możliwości fuzji ich wyników z wynikami badania Nielsena. Na razie Nielsen miał nie podjąć decyzji w tej sprawie. Porozumienie z MOC TV oznaczałoby jednocześnie kompromis całego rynku medialnego w ramach jednego badania.

Spytaliśmy szefa Gemiusa na jakim etapie jest ewentualny konsensus z MOC-iem telewizyjnym. - Rozmawiamy z MOC-iem telewizyjnym od jakiegoś czasu. Trwają aktualnie testy różnego rodzaju rozwiązań. Wierzę, że w ciągu najbliższego czasu uda się doprowadzić do sytuacji, w której ze strony MOC TV będą jasno sprecyzowane oczekiwania, które będziemy mogli spełnić – ocenił Marcin Pery.

Radosław Ziółek, przewodniczący rady nadzorczej Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV przekazał nam, że obecnie nie prowadzą oni formalnych rozmów o współpracy z firmą Gemius. - Realizowane są natomiast działania mające na celu ocenę merytoryczną i biznesową opublikowanego badania. Uważamy, że każde nowe badanie wymaga szczegółowej analizy założeń, a także weryfikacji danych w panelu. Jest wiele istotnych kwestii, m.in. dotyczących badania założycielskiego i zastosowanych urządzeń pomiarowych, które powinny zostać szeroko przedyskutowane. MOC TV będzie w najbliższym czasie zapoznawał się z wynikami badania i dodatkowymi informacjami technicznymi oraz biznesowymi związanymi z nowym badaniem Gemius i PBI - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl.

MOC TV za kierunek rozwoju badań jednoźródłowych ma uznawać zasady, które zostały opracowane przez przedstawicieli mediów i reklamodawców. Docelowo przyjmują oni, że model badań będzie opary o technologię watermarking. - Wytyczne te zostały opublikowane w marcu tego roku w dokumencie "Założenia pomiaru konsumpcji mediów w Polsce - objaśnia Radosław Ziółek.

KRRiT chce być wsparciem dla projektu

Działania w celu wprowadzenia na rynek badania jednoźródłowego podejmuje także Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji i specjalnie do tego powołany zespół Telemetrii Polskiej we współpracy z Instytutem Łączności. Prace te trwają od kwietnia 2018 roku, na razie nie zaprezentowano konkretnych wyników. Pod koniec sierpnia br. pisaliśmy o tym, że rozpoczęto fazę testowania technik rekrutacyjnych do panelu badawczego.

Szef PBI Paweł Laskowski pytany przez nas o kwestię nastawienia rynku do obecności na nim jednocześnie dwóch badań odpowiedział, że "współpraca z KRRiT układa się dobrze". - Pracujemy nad badaniem założycielskim. Moim zdaniem ten projekt wpisuje się w działania KRRiT i ta współpraca jest bardzo prawdopodobna. Na co dzień pracujemy nad ankietami do badania założycielskiego – dodał.

Natomiast obecny na sali Mirosław Kalinowski z KRRiT zaznaczył, że organ "będzie wsparciem dla tego projektu". - Będziemy wsparciem w zakresie dostarczenia danych populacyjnych, a także wszelkich innych danych – podkreślił.

Gemius współpracuje już z KRRiT w ramach projektu realizowanego z Instytutem Łączności. - Kilka miesięcy temu wygraliśmy przetarg na dostarczenie technologii badawczych i realizujemy podpisaną umowę. Decyzja o tym, czy wyniki z budowanego przez Instytut panelu ujrzą światło dzienne, zależy od decyzji Instytutu i KRRiT. Z KRRiT jesteśmy również gotowi współpracować w zakresie zapowiadanych projektów zbierania danych RPD czy też w ramach wykorzystywania wyników badania założycielskiego, o ile takie zostanie zrealizowane – zapowiadał w rozmowie z nami Marcin Pery.

W nowelizacji ustawy budżetowej na 2020 rok KRRiT uzasadniała, że dodatkowa kwota 15 mln zł miałaby zostać przekazana na Program Telemetria Polska, tj. na budowę badania założycielskiego oraz przeprowadzenie w ramach tego badania 30 tys. wywiadów w gospodarstwach domowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

W internecie liderem było Google.

Autor:Nikola Bochyńska

KOMENTARZE(11)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas