Biznes2023-05-23
3

Meta ukarana rekordową grzywną 1,2 mld euro. Za przesyłanie do USA danych użytkowników Facebooka z Europy

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Europejska Rada Ochrony Danych ogłosiła decyzję o nałożeniu grzywny 1,2 mld euro w poniedziałek. Poinformowała też, że jest to wynik dochodzenia w sprawie Facebooka przeprowadzonego przez irlandzką Komisję Ochrony Danych. Meta została ukarana za przesyłanie danych należących do użytkowników Facebooka z UE na serwery w Stanach Zjednoczonych.

Grzywna jest najwyższą, jaką kiedykolwiek nałożono na podstawie europejskiego prawa dotyczącego prywatności danych, znanego jako Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO).

Naruszenie Meta jest "bardzo poważne, ponieważ dotyczy przekazywania, które jest systematyczne, powtarzalne i ciągłe" – skomentowała decyzję Andrea Jelinek, przewodnicząca Europejskiej Rady Ochrony Danych. "Facebook ma miliony użytkowników w Europie, więc ilość przesyłanych danych osobowych jest ogromna. Bezprecedensowa kara jest mocnym sygnałem dla organizacji, że poważne naruszenia mają daleko idące konsekwencje" - dodała.

Meta, która jest również właścicielem WhatsApp i Instagram, zapowiedziała odwołanie się od orzeczenia, w tym grzywny.

Europejska Rada Ochrony Danych jest instytucją zapewniającą spójne stosowanie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych RODO. W jej skład wchodzą przedstawiciele organów ochrony danych z 27 państw członkowskich UE i 3 państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.

Meta zapłaciła pond 5 mld dol. ws. Cambridge Anaytica

Grzywna nałożona przez Europejską Radę Ochrony Danych to rekordowa grzywna w historii Meta Platforms w Europie, ale nie najwyższa kwota zapłacona przez koncern z powodu naruszeń dotyczących prywatności użytkowników.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W 2019 roku firma zgodziła się zapłacić 5 mld dolarów kary nałożonej przez amerykańską Federalną Komisję Handlu za bezprawne przetwarzanie danych prawie 90 mln użytkowników Facebooka, które posłużyły spółce Cambridge Analytica do profilowaniu reklam m.in. na potrzeby kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa w 2016 roku i akcji popierającej Brexit.

Pod koniec ub.r. Meta Platforms zgodził się zapłacić 725 mln dolarów pozywającym go za naruszenia prywatności na Facebooku w związku z działaniami Cambridge Analytica.

W zeszłym kwartale Meta Platforms zwiększył przychody o 3 proc. do 28,64 mld dolarów, a jego zysk zmalał, m.in. wskutek 4 mld dolarów straty wygenerowanej przez pion metawersum i 1,1 mld dolarów kosztów zwolnień. Facebook zbliżył się do poziomu 3 mld użytkowników.

Wpływy reklamowe zwiększyły się rok do roku z 27 do 28,1 mld dolarów, głównie dzięki wzrostowi w USA i Kanadzie (z 12,02 do 12,71 mld) oraz w Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej (z 2,95 do 3,23 mld). Natomiast w Europie nieznacznie zmalały - z 6,36 do 6,27 mld.

 

Autor:masz / pap

Więcej informacji:Meta, Facebook

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas