Reklama2012-04-24
2

MPG: 7,78 mld zł na reklamę w Polsce, radio mocniej w górę niż internet

Polski rynek reklamowy osiągnął w ub.r. wartość 7,78 mld zł, czyli o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z analizy MPG Media Market Scan. O jedną czwartą więcej wydano na reklamę w radiu, a o 14 proc. więcej - w internecie.

Według szacunków domu mediowego MPG, opartych na danych Kantar Media i Nielsen Audience Measurement, w ub.r. prawie połowa wszystkich wydatków reklamowych w Polsce - dokładnie 3,77 mld zł - trafiła do telewizji. 1,4 mld zł przeznaczono na reklamę w prasie, a 1,23 mld zł - w internecie. Reklama radiowa osiągnęła wartość 815 mln zł, zewnętrzna - 461 mln zł, a kinowa - 92 mln zł.

MPG szacuje wielkość polskiego rynku reklamowego w ub.r. nieco wyżej niż Starlink, który określił ją na 7,49 mld zł, czyli 1,9 proc. mniej niż w 2010 roku (więcej na ten temat). Natomiast w badaniu IAB AdEx wydatki na reklamę w internecie w ub.r. wyliczono na 1,95 mld zł, a więc o 22 proc. więcej niż rok wcześniej (zobacz szczegółowe dane). A z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że wartość reklamy zewnętrznej wyniosła prawie 600 mln zł (zobacz szczegóły), czyli 140 mln zł więcej niż szacuje to MPG.

Zdaniem MPG mniejszy od oczekiwanego wzrost polskiego rynku reklamowego w ub.r. wynika głównie ze słabych wyników zanotowanych w IV kwartale. „Ten okres był gorszy rok do roku o 18 proc. na outdoorze, o ok. 15 proc. w przypadku gazet, kina i magazynów, a o 5 proc. w telewizji” - czytamy w raporcie firmy.
  



 

Z analizy MPG wynika, że wydatki reklamowe w radiu wzrosły w skali roku aż o 25 proc., a w internecie - o 14 proc. „Tak duży wzrost inwestycji w radio jest spowodowany przede wszystkim znaczącymi podwyżkami cenników w tym medium, które miały miejsce kilkukrotnie w ub.r.” - uzasadnia firma. Natomiast na reklamę telewizyjną przeznaczono 3,7 proc. więcej, ale jej wartość była wyższa niż przed rokiem tylko w I półroczu, a już w II półroczu - o 5 proc. niższa.

Ubiegłoroczna wartość reklamy w magazynach wyniosła 784 mln zł (spadek w skali roku o 12 proc.), a w magazynach - o 8 proc. (spadek o 8 proc.). Jeszcze bardziej zmniejszyły się wydatki reklamowe na outdoorze i w kinach - odpowiednio o 17 i 25 proc. Przy czym w wartość reklamy kinowej może być zaniżona ze względu na brak monitoringu kin regionalnych.

Marketerzy z sektora żywnościowego wydali na reklamę 7 proc. mniej niż rok wcześniej, za to firmy z branży telekomunikacyjnej - 6 proc. więcej. Dwucyfrowe wzrosty budżetów marketingowych nastąpiły w branży farmaceutycznej (dokładnie 18 proc.) i finansowej (12 proc.).

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas