Biznes2014-04-16
30

Na paywallu „Gazety Wyborczej” najwięcej straciły serwisy regionalne (analiza)

Po wprowadzeniu na początku lutego płatnego dostępu do treści w serwisach internetowych „Gazety Wyborczej” (Agora) zmalał ruch na jej czołowych stronach regionalnych, zwłaszcza poznańskiej. Dwie czołowe witryny, Wyborcza.pl i Wyborcza.biz, odwiedziło więcej internautów niż przed rokiem, ale wykonali oni mniej odsłon i krócej korzystali z serwisów.

Od początku lutego w ponad 20 serwisach internetowych związanych z „Gazetą Wyborczą” obowiązuje płatny dostęp do treści, tzw. paywall. Za darmo można czytać tylko 10 artykułów w miesiącu, a dostęp do kolejnych trzeba wykupić w jednym z trzech pakietów kosztujących od 17,90 do 39,90 zł miesięcznie (zobacz szczegóły). Przy czym promocyjna cena pierwszego pakietu miesięcznego wynosi tylko 0,99 zł.

Przedstawiciele Agory deklarowali, że w ciągu roku chcą pozyskać 30 tys. płacących subskrybentów (więcej na ten temat). Po półtora miesiąca od startu systemu nie chcieli ujawnić, ilu użytkowników z niego korzysta, tłumacząc, że jeszcze za wcześnie na takie statystyki.

>>> O powodzeniu paywalla „Gazety Wyborczej” zdecyduje jakość treści (opinie)

Wśród serwisów objętych paywallem zdecydowanie najpopularniejsze są Wyborcza.pl i Wyborcza.biz. Pierwszy w lutym br. odwiedziło 2,52 mln internautów, którzy wykonali 35,7 mln odsłon i spędzili w nim średnio po 17:27 minuty, a drugi zanotował 1,62 mln użytkowników, 16,7 mln odsłon i 14:20 minuty na użytkownika.

Jeśli chodzi o serwisy regionalne „Gazety Wyborczej”, działające w domenie gazeta.pl, największy zasięg ma warszawski (727 tys. użytkowników w lutym), a kolejne miejsca zajmują serwis trójmiejski i wrocławski. Z pozostałych witryn żadna nie osiągnęła w lutym poziomu 400 tys. użytkowników i 4 mln odsłon.

Tylko na Wyborcza.pl przeciętny użytkownik wykonał kilkanaście odsłon. Po dziesięć odsłon na użytkownika zanotowały Wyborcza.biz i Katowice.gazeta.pl.

Warto zaznaczyć, że paywall w serwisach „Gazety Wyborczej” nie obejmuje wejść z wyszukiwarek ani z linków umieszczonych na innych stronach (np. portalach społecznościowych).

Zobacz tabelę


W lutym br. Wyborcza.pl i Wyborcza.biz odwiedziło nieco więcej internautów niż rok wcześniej. Pierwszy serwis zyskał 290 tys. użytkowników (13,5 proc. w górę), a drugi 50 tys. (3,2 proc. w górę). Jednocześnie zmalała liczba wykonanych przez nich odsłon: na Wyborcza.pl o 530 tys. (1,5 proc. w dół), a na Wyborcza.biz o 1,11 mln (6,2 proc. w dół). Mocno zmniejszył się natomiast czas, który na stronach spędzali przeciętnie internauci. W przypadku Wyborcza.pl ten spadek wyniósł 8:01 minuty (31,5 proc. w dół), a w przypadku Wyborcza.biz - 4:54 minuty (25,5 proc. w dół).

>>> Najpopularniejsze serwisy tematyczne w lutym 2014 roku

Jeśli chodzi o serwisy regionalne „GW”, to warszawski i poznański osiągnęły nawet w skali roku wzrosty liczby użytkowników - odpowiednio 150 tys. i 55 tys. (38 proc. i 15,1 proc. w górę). Jednak wszystkie czołowe witryny zanotowały mniej odsłon i dużo krótszy czas przypadający na przeciętnego użytkownika. Na Warszawa.gazeta.pl liczba odsłon zmalała o 3,1 mln (32,5 proc. w dół), na Wroclaw.gazeta.pl - o 1,7 mln (29,7 proc. w dół), na Katowice.gazeta.pl - o 1,1 mln (22,6 proc. w dół), na Lublin.gazeta.pl - o 1,2 mln (31,8 proc. w dół), a na Krakow.gazeta.pl - o 1,5 mln (34,6 proc. w dół).

Zdecydowanie największe spadki zanotował poznański serwis „Gazety Wyborczej”. Liczba jego użytkowników zmniejszyła się z roku na rok o 126 tys. (czyli o 25,4 proc.), liczba odsłon - aż o 3,4 mln (czyli o 57,3 proc.), a czas korzystania przez przeciętnego użytkownika - o 6:26 minuty (43,6 proc. w dół).

Nieco mniej internautów niż rok wcześniej odwiedziło też katowicki, lubelski i krakowski serwis „GW”. Wszystkie witryny zanotowały też duże spadki czasu przypadającego na średniego użytkownika. Na stronie „Wysokich Obcasów” ten czas zmalał aż o połowę.

Dziesięć czołowych serwisów związanych z „Gazetą Wyborczą” miało w lutym br. łącznie 7,57 mln użytkowników (bez uwzględnienia współodwiedzalności), o 436 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 6,1 proc. Za to liczba wykonanych na nich odsłon zmalała o 14,8 mln (spadek o 15,6 proc.) i wyniosła 80,4 mln.

Zobacz tabelę

Autor:tw

KOMENTARZE(30)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas