Reklama2015-06-30
9

Naga modelka z pistoletem-krzyżem w reklamie Black Energy uznana za nieetyczną

Reklama napoju energetycznego Black Energy (produkowanego przez FoodCare) wykorzystując symbolikę religijną i nagość, promuje negatywne wzorce zachowań i nie mieści się w normach etycznych, ale nie zachęca do aktów przemocy - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Komisja rozpatrywała skargę na prasową reklamę napoju Black Energy publikowaną na początku br., w której pokazana została naga kobieta od pasa w górę, mająca na szyi między piersiami koraliki wyglądające na różaniec, a w ręku pistolet z otworem wylotowym w kształcie krzyża. Reklama w różnych wersjach zawierała hasła „Kobieta to największa pokusa dla prawdziwych mężczyzn” i „Blackowi ulegają nawet święte”.

Autorki skargi wyraziła szereg zastrzeżeń do tego przekazu. - W sposób obrażający moją godność przedstawia kobietę, kpi z wartości religijnych, pistolet dymi czyli nawołuje do jego użycia, narusza konstytucyjne prawo, „wisiorek” naruszają godność - wyliczyła. - Gazeta czy tez strona na facebooku jest dostępna w każdym miejscu, o każdej godzinie, za darmo. Mogą mieć do niej dostęp dzieci i młodzież. Nie posiada żadnych obostrzeń co do zawartości nieodpowiednich dla nieletnich - zaznaczyła skarżąca.

Przedstawiciele FoodCare’u uznali, że zarzuty te są oparte na błędnych przesłankach. Zaprzeczyli, jakoby reklama była kierowana do dzieci, zauważając, że została opublikowana w magazynach dla osób dorosłych oraz na Facebooku, do którego nie mają dostępu osoby poniżej 13 roku życia. W ocenie marketera wykorzystanie w layoucie reklamowym niekompletnie ubranej kobiety nie jest czymś nadzwyczajnym, gdyż w wielu innych filmach, reklamach, zdjęciach prezentowane są osoby niekompletnie ubrane.

- Co do pozostałych powołanych w piśmie przepisów wskazać należy, iż użycie symboli religijnych w żaden sposób nie może równocześnie stanowić dyskryminacji ze względu na przekonania religijne. Nie sposób zgodzić się z tak na siłę przyporządkowanym do sytuacji przepisem normatywnym. Bez wskazania, iż dochodzi do dyskryminacji na tle religijnym nie sposób stwierdzić, iż doszło do naruszenia cytowanego art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy. Podobnie odnieść się należy do zarzutu rzekomego zachęcania do aktów przemocy, szczególnie iż właśnie kształt wylotu lufy pistoletu wskazuje, iż nie da się go wykorzystać do strzelania, a służy on tylko pewnej stylizacji - napisali przedstawiciele FoodCare’u w odpowiedzi na postawione im zarzuty.

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama Black Energy wykorzystując symbolikę religijną i nagość, promuje negatywne wzorce zachowań i nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych. Jednocześnie uznała, że kontrowersyjna forma przekazu nie jest równoznaczna z zachęcaniem do aktów przemocy.

Przypomnijmy, że Komisja w 2012 roku stwierdziła, że spot telewizyjny Black Energy z udziałem byłego boksera Mike’a Tysona i skąpo ubranych modelek nie powinien być emitowany przed godziną 20 (więcej o tym) oraz orzekła, że reklamy outdoorowe z rozebranymi modelkami na łóżku i „Bądź grzeszny!” i „Przekonaj się, jak działa!” dyskryminują kobiety, na co FoodCare wprowadził ich ocenzurowane wersje (więcej na ten temat).

Autor:bg

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas