Internet2023-08-22
3

NASK uruchomił portal Bezpieczne Wybory

skrinz bezpiecznewybory.plskrinz bezpiecznewybory.pl

NASK rusza z portalem Bezpieczne Wybory, w którym będzie można zgłaszać incydenty cyberbezpieczeństwa i dezinformacji w obszarze nadchodzących wyborów parlamentarnych. Serwis będzie też kompendium wiedzy wyborczej i bezpieczeństwa głosowania. Strona powstała przy wsparciu Google, Meta i TikTok.

Witryna Bezpieczne Wybory oferuje wszystkim zainteresowanym, w tym komitetom wyborczym, bezpłatne skanowanie stron internetowych pod kątem bezpieczeństwa zaawansowanym narzędziem Artemis, rozwijanym przez działający w strukturach NASK zespół CERT Polska.

Za pośrednictwem portalu można zgłaszać do NASK i CERT Polska incydenty cyberbezpieczeństwa i dezinformację. Znajdują się w nim także m.in. informacje i linki do rozwiązań i procedur Google, Meta i TikTok dotyczących zarządzania treściami oraz możliwości i zasad publicznej ekspresji.

Zgłoszenia incydentów cyberbezpieczeństwa i dezinformację można przekazać za pośrednictwem portalu bezpiecznewybory.pl do NASK, CERT Polska, Google, Mety i TikToka. Na stronie można też zgłosić stronę internetową do skanowania systemem Artemis rozwijanym przez CERT Polska.

Serwis Bezpieczne Wybory - kompendium wiedzy o wyborach

Portal publikuje komunikaty i kalendarium wyborcze, przedstawia dobre praktyki w zwalczaniu zagrożeń internetowych, pomaga w rozpoznawaniu technik manipulacji.

- Strona bezpiecznewybory.pl ma na celu przeciwdziałanie manipulacjom żerującym na ludzkiej łatwowierności, braku wiedzy, uprzedzaniach i stereotypach. Mamy nadzieję, że zgłoszenia i rejestracja ewidentnych metod dezinformacyjnych pomogą ograniczyć ich wpływ w toczącej się debacie wyborczej. – zapowiada dyrektor NASK Wojciech Pawlak.

W działania edukacyjne, informacyjne oraz rozwój serwisu bezpiecznewybory.pl zaangażowali się również partnerzy inicjatywy: Google, Meta i TikTok.

W ramach edukacyjnego komponentu projektu NASK planuje zorganizować zarówno specjalne spotkania edukacyjne, jak i opracować materiały edukacyjne dla komitetów wyborczych na temat identyfikacji i przeciwdziałania cyberzagrożeniom.

Według badań sfinansowanych przez Google, a przeprowadzonych we wrześniu 2022 r. przez Ipsos i Central European Digital Media Observatory (CEDMO), zarówno w skali całego regionu, jak i samej Polski w grupie osób dorosłych (18-65 lat) aż 29 proc. z badanych czuje się silnie dotkniętych dezinformacją w mediach. Średnio dotkniętych dezinformacją czuje się 57 proc. Polaków w tej grupie, a słabo jedynie 11 proc.

Autor:jd

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas