Prasa2013-01-21
20

„Newsweek” wyżej od „Uważam Rze”, „GP” przed „Wprost”

Spore zmiany w zestawieniu sprzedaży tygodników opinii - „Newsweek” zepchnął „Uważam Rze” z pozycji wicelidera rankingu, a „Gazeta Polska” wyprzedziła „Wprost”. Na pierwszym miejscu pozostał „Gość Niedzielny”.

Średnia sprzedaż ogółem tygodnika „Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej „Gość Niedzielny”) w listopadzie ub.r. wyniosła 140 525 egz. i była o 3,37 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Z czwartego na drugie miejsce awansował „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska), którego średnia sprzedaż ogółem wzrosła w ciągu roku o 28,89 proc. do 129 250 egz. Tygodnik jest od marca ub.r. kierowany przez Tomasza Lisa i od tego czasie jego sprzedaż cały czas rośnie, a w listopadzie br. odnotował on największy wzrost w całym segmencie.

Z drugiej na trzecią lokatę spadł tygodnik „Uważam Rze” (Presspublica), notujący spadek średniej sprzedaży ogółem o 4,54 proc. Jego wynik w listopadzie ub.r. uplasował się na poziomie 125 406 egz. Pismo to od czerwca ub.r ukazuje się w cenie 3,90 zł, czyli wyższej o 1 zł. Pod koniec listopada ub.r. odwołano redaktora naczelnego „Uważam Rze” Pawła Lisickiego, a wraz z nim odeszła prawie cała redakcji (więcej na ten temat), ale wszystkie listopadowe numery tytułu były przygotowane jeszcze przez stary zespół.

Czwarte miejsce w przedostatnim miesiącu ub.r. należało do tygodnika „Polityka” (Polityka Spółdzielnia Pracy), którego średnia sprzedaż ogółem spadła o 7,28 proc. do poziomu 120 573 egz. Rok wcześniej tytuł ten zajmował pozycję trzecią.

Za „Polityką” znalazła się „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie). Tygodnik ten zanotował wzrost średniej sprzedaży ogółem o 9,23 proc. i jego wynik w listopadzie ub.r. uplasował się na poziomie 68 359 egz.

Z pozycji piątej na szóstą spadł tygodnik „Wprost” (AWR „Wprost”). W przedostatnim miesiącu ub.r. miał on średnią sprzedaż ogółem na poziomie 65 851 egz., notując spadek o 32,78 proc. Warto dodać, że tytuł ten sprzedaje znaczną część nakładu po niższej cenie m.in. firmom i restauracjom, dzięki czemu jego rozpowszechnianie płatne razem wynosi aż 134 066 egz., co daje mu trzecie miejsce w tej kategorii.

>>> „Do Rzeczy” tytułem tygodnika Pawła Lisickiego

Z kolei największy spadek w rankingu dotknął tradycyjnie tygodnika „Przekrój” (Presspublica), który spadł z pozycji siódmej na ósmą. Jego średnia sprzedaż ogółem zmalała aż o 40 proc. i w analizowanym okresie wyniosła ona 16 455 egz. W październiku ub.r. tygodnik ten zmienił formułę z lewicowego pisma na magazyn o kulturze, nowych technologiach oraz rynku pracy, a jego naczelnymi zostali Zuzanna Ziomecka oraz Marcin Prokop (więcej na ten temat). Na razie zmiany te nie przyniosły efektów - dynamika spadków sprzedaży „Przekroju” jest podobna niż w poprzednich miesiącach.

Zobacz tabelę


Wśród tygodników z przedrukami z prasy polskiej i zagranicznej w listopadzie ub.r. liderem tradycyjnie był „Tygodnik Angora” (Westa-Druk Mirosław Kuliś), którego średnia sprzedaż ogółem zmalała o 6,78 proc. do 337 239 egz. Z kolei średnia sprzedaż „Forum” („Polityka” Spółdzielnia Pracy) zmniejszyła się o 9,27 proc. do 13 380 egz.

Zobacz tabelę


W listopadzie ub.r. w porównaniu do października ub.r. także większość tygodników opinii odnotowało spadki średniej sprzedaży ogółem, a najwięcej stracił „Wprost” - było to 6,82 proc. Z kolei najwięcej zyskał „Newsweek Polska”. Jego wynik poszedł do góry o 8,36 proc.

Zobacz tabelę

Autor:pp

KOMENTARZE(20)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas