Prasa2012-06-21
30

„Newsweek” zyskał dzięki Lisowi 30 proc., w dół „Przekrój” i „Wprost”

W kwietniu br. największy spadek sprzedaży wśród tygodników opinii zanotował “Przekrój”, sporo straciły też “Wprost” i „Gazeta Polska”. Najwięcej - aż 30 proc. - zyskał za to kierowany przez Tomasza Lisa „Newsweek Polska”.

Liderem zestawienia pozostał “Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej “Gość Niedzielny”). Średnia sprzedaż ogółem tego tygodnika w kwietniu 2012 roku wyniosła 153 506 egz. i była o 3,21 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Na drugą pozycją z trzeciej awansował tygodnik ”Uważam Rze” (Presspublica). W analizowanym miesiącu sprzedawał się on średnio w liczbie 144 355 egz., notując wzrost o 8,36 proc. względem kwietnia 2011 roku.

>>> „Uważam Rze” z wyższą ceną, czy spada sprzedaż?

Z drugiego na trzecie miejsce spadła “Polityka” (“Polityka” Spółdzielnia Pracy), która w kwietniu br. osiągnęła średnią sprzedaż ogółem na poziomie 138 254 egz. Magazyn ten zanotował jednak wzrost  2,96 proc.

Tuż za podium znalazł się „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska), którego sprzedaż ogółem wzrosła najbardziej w zestawieniu, bo aż o 29,79 proc. i wyniosła 129 021 egz. Od końca marca br. redaktorem naczelnym tego tygodnika jest Tomasz Lis, który przechodząc „Wprost” do „Newsweeka” zabrał ze sobą sporą część zespołu.

To właśnie „Wprost” (AWR „Wprost”), kierowany od lutego przez Michała Koboskę, zanotował drugi największy spadek sprzedaży w zestawieniu, wynoszący 17,18 proc. Jego średni wynik uplasował się na poziomie 74 976 egz. Tytuł pozostał na piątym miejscu.

>>> „Newsweek” oskarża „Wprost” o kradzież pomysłu akcji społecznej

Najwięcej w czwartym miesiącu br. stracił jednak ponownie “Przekrój” (Presspublica), którego wynik zmalał aż o 39,35 proc. i wyniósł już tylko 22 470 egz. Magazyn ten utrzymał się na miejscu siódmym.

Biorąc pod uwagę rozpowszechnianie płatne razem, czyli poza sprzedażą ogółem także egzemplarze sprzedawane za co najmniej 30 proc. ceny, głównie firmom, które są potem udostępniane w restauracjach czy pociągach, liderem także był „Gość Niedzielny” z wynikiem na poziomie 154 514 egz. i spadkiem o 2,79 proc.

Jednak już na drugie miejsce awansował „Newsweek Polska”, którego średnie rozpowszechnianie płatne razem w kwietniu br. wyniosło 152 677 egz. i było aż o 43,99 proc. wyższe niż rok wcześniej. Oznacza to, że poza tradycyjną sprzedażą kioskową i prenumeratą rozpowszechniono  ponad 23 tys. egz.  tego pisma.

Zdecydowanie największą różnicę między rozpowszechnianiem płatnym razem a sprzedażą ogółem wśród tytułów z czołówki zanotował „Wprost”. Jego rozpowszechnianie płatne razem w czwartym miesiącu br. wyniosło aż 132 218 egz. (wzrost o 18,73 proc.), co pokazuje, że w ramach innych płatnych form rozpowszechniania niż sprzedaż ogółem dystrybuowano już aż 57 tys. egz. tego tygodnika. 

Zobacz tabelę


Spośród tygodników z przedrukami z prasy polskiej i zagranicznej “Tygodnik Angora”
(Wydawnictwo Westa-Druk Mirosław Kuliś) zanotował wzrost średniej sprzedaży ogółem, wynoszący 1,1 proc. Natomiast wynik “Forum” (“Polityka” Spółdzielnia Pracy) spadł o 8,47 proc.

Zobacz tabelę


Największy wzrost w kwietniu br. w porównaniu do marca br. zanotował “Newsweek”,
którego sprzedaż ogółem wzrosła o 19 proc. Z kolei największy spadek, wynoszący 3,85 proc., odnotowała “Gazeta Polska”. Poza nią stracił tylko „Przewodnik Katolicki” (0,39 proc.).

Zobacz tabelę

Autor:Patryk Pallus

Więcej informacji:tygodnik opinii, zkdp

KOMENTARZE(30)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas