Badania 2023-12-01
0

Nielsen: 50 proc. polskich internautów płaci za treści wideo

fot. Nielsen.com fot. Nielsen.com

W tym roku za dostęp do treści wideo płaci 50 proc. Polaków mających dostęp do internetu. To o 7 pkt proc. więcej niż dwa lata wcześniej - wynika z badania „Wideonauci 2023” zrealizowanego przez Nielsena.

Jak informuje Nielsen, w 2023 roku płacenie za dostęp do treści wideo deklaruje 50 proc. mieszkańców Polski w wieku od 16 do 74 lat i mających dostęp do internetu. Dwa lata wcześniej było to 43 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Zdecydowana większość widzów płacących za treści wideo - 40 proc. badanej grupy - to klienci serwisów subskrypcyjnych (wzrost z 31 proc. od 2021 roku). Na drugim miejscu plasuje się skala pay-per-view, która utrzymuje się na podobnym poziomie (17 proc. w 2023 i 2021).

- Dynamika rynku serwisów VOD, łatwość wykupienia ale i rezygnacji z abonamentu sprawia, że płacący użytkownicy stanowią grupę, która ciągle się zmienia. Ten efekt wzmacnia powszechne współdzielenie kont, które dotyczy większości głównych subskrypcyjnych platform VOD. Widzimy wyraźnie w tegorocznej edycji badania, że dotychczasowe system współdzielenia zamienił się w skomplikowane sieci zależności, zapewniające użytkownikom dostęp do różnorodnych treści. W obiegu są nie tylko treści wideo ale też muzyczne, np. Spotify - komentuje Joanna Kopeć, research & insights lead w Nielsenie.

Jak czytamy w badaniu „mimo wzrostu popularności płacenia za serwisy VOD, tylko 8 proc. użytkowników usług płatnej telewizji rozważa rezygnację z korzystania z usług z kablówek i platform satelitarnych”.

2 proc. oglądalności to streaming na ekranie telewizora

Raport „Wideonauci 2023” pokazuje, że już 2 proc. oglądalności w pierwszym półroczu 2023 roku to streaming treści telewizyjnych na ekranie telewizora. Rośnie również widownia telewizyjna na mniejszych ekranach: w 2021 roku 27 proc. widzów w wieku 16-74 z dostępem do internetu zdarzało się oglądać treści telewizyjne na innych ekranach niż telewizor a aktualnie jest to 34 proc. widzów.

- Widzowie na poziomie języka włączają streaming treści telewizyjnych w zakres semantyczny „klasycznej telewizji”. Częściej podążają za treściami telewizyjnymi na inne ekrany niż telewizor. Znaczenie internetu jako formy dystrybucji telewizji będzie rosło w kolejnych latach - prognozuje ekspertka.             

„Wideonauci 2023” to druga edycja syndykatowego raportu Nielsena, skupiającego się na zachowaniach i zwyczajach widzów związanych z konsumpcją treści wideo na 4 ekranach.

Autor: Michał Kurdupski

Więcej informacji: Wideonauci 2023, badanie, Nielsen

KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas