Badania2020-09-11
3

Nielsen będzie mierzyć oglądalność wideo w internecie, pierwsze dane w październiku

Agnieszka Gosiewska, prezes firmy NielsenAgnieszka Gosiewska, prezes firmy Nielsen

Firma Nielsen Audience Measurement będzie oferować pomiar oglądalności telewizji w internecie za pomocą streaming meter. To router, który przez wifi będzie mierzyć korzystanie z treści wideo, pierwsze dane mają być dostępne w październiku. Obecnie mierzy już oglądalność w 500 gospodarstwach domowych, do końca roku rozwiązanie ma pojawić się u tysiąca gospodarstw.

Pod koniec sierpnia jako pierwsi informowaliśmy, że firma Nielsen Audience Measurement wznowiła prace nad powiększeniem swojego panelu do docelowych 3,5 tys. gospodarstw domowych. Plany pokrzyżowała jednak pandemia koronawirusa i od czerwca br. mierzy 2540 gospodarstw.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynikało również, że firma jest także coraz bliżej wprowadzenia na rynek urządzeń do pomiaru oglądalności telewizji w internecie za pomocą streaming meter i może to mieć miejsce jeszcze we wrześniu. To router, który przez wifi będzie mierzyć korzystanie z treści wideo, oglądanych w danym gospodarstwie domowym. Wskaźnik ten bada oglądalność nielinearną, pochodzącą z platform VOD i OTT, w których widz ogląda treści kiedy chce, w części lub całości.

Pierwsze dane do klientów trafią w październiku

Teraz "Parkiet" podał, że Nielsen liczy, iż pierwsze dane do klientów trafią w październiku, a urządzenia do pomiaru są już obecne w 500 gospodarstwach domowych. Planowo do końca roku miałyby pojawić się w 1000 gospodarstwach. Badanie nie będzie jednak na razie informować, jakie dokładnie programy, seriale czy filmy oglądają Polacy na platformach streamingowych typu Netflix - zgodę na podawanie danych musiałby wyrazić właściciel serwisu.

- Aktualnie panel Nielsen Media liczy 2540 gospodarstw domowych i obejmuje ok. 7 tys. osób. Przy powiększaniu panelu oprócz nowego miernika telemetrycznego instalujemy w gospodarstwach domowych także streaming meter, dzięki czemu uzyskujemy możliwość łącznego badania widowni tradycyjnej telewizji linearnej oraz streamingu wideo na urządzeniach takich jak: smartfony, laptopy, tablety czy telewizory podłączone do internetu. Z roku na rok coraz to więcej gospodarstw domowych w Polsce ma podłączony telewizor do Internetu. W 2019 roku był już on obecny w co czwartym gospodarstwie i ta liczba systematycznie rośnie - mówi Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media w Polsce.

Jak tłumaczy, dzięki udostępnionym danym będzie można zrozumieć, kto, przez jaki czas, na jakich urządzeniach i jakie platformy wideo ogląda. Polska, po Szwecji, będzie jednym z pierwszych europejskich rynków posiadających dane dla streamingu wideo.

Od czerwca panel Nielsena został zwiększony o 540 do 2540 gospodarstw domowych, a liczba osób objętych badaniem wzrosła do 7 tys. Był to pierwszy etap prac nad zwiększeniem panelu pomiaru, z powodu pandemii koronawirusa prace techników uległy opóźnieniu. Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media w Polsce komentowała, że zmiana przyczyni się do zmniejszenia liczby spotów zerowych, dokładniejszego pomiaru mniejszych stacji i stabilniejszych wyników.

Rozwiązanie ma być z czasem udoskonalane. Zmiana będzie polegać na wprowadzeniu pomiaru konsumpcji TV online w gospodarstwach domowych. Klienci Nielsena będą otrzymywać dane o oglądalności TV na komórkach, tabletach, komputerach osobistych, a dane będą pozyskiwane właśnie ze specjalnych mierników - streaming meter.

Amerykański raport “Nielsen Total Audience” pokazuje eksplozję treści wideo. Obecnie w Stanach Zjednoczonych stanowią one 25 proc. treści  oglądanych na telewizorach podłączonych do internetu, zyskując na popularności szczególnie wśród osób w wieku 55+ lat, które już wcześniej były intensywnymi użytkownikami telewizji.

Najbardziej popularnymi źródłami streamingu na telewizorach w Stanach Zjednoczonych są: Netflix 34 proc., YouTube 20 proc., Hulu 11 proc. Serwis Disney+, który wystartował niecały rok temu osiągnął już 4 proc. udziału w streamingu. Ponad 12 godzin dziennie dorośli Amerykanie poświęcają na korzystanie z mediów, z czego blisko połowę stanowi korzystanie z treści wideo.

Od kwietnia 2018 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad koncepcją pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.

Autor:NB

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas