Telewizja2020-04-16
36

TVP1 liderem w I kwartale - kanały informacyjne, TV4 i TVN7 ze wzrostami. „Teleexpress” ratingowym hitem

Krzysztof Ziemiec, fot. TVPKrzysztof Ziemiec, fot. TVP

Liderem oglądalności w pierwszym kwartale br. była TVP1. Duże wzrosty odnotowały stacje newsowe TVP Info, TVN24 i Polsat News oraz Czwórka i Siódemka. Największą widownię w zeszłym miesiącu zgromadziły dziennik „Teleexpress”, finał TCS i serial „M jak miłość” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w pierwszym kwartale 2020 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział tego kanału względem pierwszego kwartału 2019 roku zmniejszył się o 3,71 proc. i wyniósł 9,87 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Drugi był Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 14,61 proc. do 8,59 proc. Jednocześnie był to największy spadek wśród dziesięciu czołowych stacji.

Podium uzupełnia TVP2. Udział tej stacji w zeszłym kwartale wyniósł 8,42 proc., po spadku względem pierwszego kwartału ub.r. o 2,09 proc.

Na czwartą lokatę spadł TVN (stacja miała 7,55 proc. udziału; w dół o 13,42 proc.).

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 37,63 proc. w pierwszym kwartale 2019 roku do 34,43 proc. w pierwszym kwartale 2020 roku - jednego z najniższych poziomów w historii.

- Pomijając kwestie odpływu widzów do platform streamingowych, czy też kanibalizację własnego contentu i udostępnianie go w pierwszej kolejności na własnych platformach VOD lub silne inwestycje w stacje tematyczne to pierwszy kwartał jak co roku jest dla dużych stacji słabszym udziałowo okresem ze względu na gorszy ramówkowo początek roku. Zazwyczaj ten kwartał ratuje marzec i start ramówki wiosennej ale jak wiemy ten rok jest specyficzny i praktycznie wszystkie nowości albo zostały zdjęte z emisji albo w ogóle nie zdążyły wystartować - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub. - Z drugiej strony patrząc na plany wiosenne „wielkiej czwórki” wielkiego szału z widownią nie byłoby nawet bez pandemii. Więc spadek ich udziału rok do roku miałby miejsce tak czy inaczej choć pewnie nie aż do takiego poziomu. W końcówce marca uzasadnionym zainteresowaniem cieszyły się oczywiście stacje informacyjne które dla wielu widzów stały się stacjami pierwszego wyboru, a później zaobserwowaliśmy swoisty przesyt informacjami dotyczącymi COVID-19, a widzowie przenieśli się do stacji typu TVN7, których ramówki nie ucierpiały aż tak bardzo jak w przypadku „wielkiej czwórki” - dodaje.

Rekordy TVP Info, TVN24 i Polsat News

Rekordowe kwartalne wyniki oglądalności zanotowały czołowe stacje informacyjne: TVP Info (5,02 proc.; do góry o 52,12 proc.; pozycja 5. w rankingu po awansie z 8.), TVN24 (4,85 proc.; + 9,98 proc.; spadek z 5. na 6. miejsce) i Polsat News (1,72 proc.; + 77,32 proc.; awans z 19. na 13. miejsce). W zeszłym kwartale (zwłaszcza w marcu) kanały newsowe obszernie relacjonowały epidemię koronawirusa.

Udział będącego nowym liderem Polsatu wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 9,95 proc., po spadku o 11,40 proc. Stacja rok wcześniej zajmowała miejsce drugie

Na drugą pozycję spadł TVN. Jego wynik w pierwszym kwartale br. zmniejszył się o 14,96 proc. do 9,66 proc.

Podium uzupełnia TVP2 (+ 4,48 proc. do 7,69 proc.), a oczko niżej znalazła się TVP1 (- 5,68 proc. do 6,31 proc.).

Rekord Siódemki

Piąte miejsce (po awansie z szóstego) w tym ujęciu zajęła telewizyjna Siódemka, która odnotowała jeden z najwyższych kwartalnych udziałów w historii nadawania - było to 4,15 proc., po wzroście względem pierwszego kwartału ub.r. o 14,96 proc.

Również i w tej grupie rekordy miały stacje informacyjne: TVN24 (3,31 proc.), TVP Info (2,41 proc.) i Polsat News (1,46 proc.).

W grupie wiekowej 16-59 liderem był Polsat (w dół o 12,05 proc. do 9,78 proc.).

Największą widownię w zeszłym kwartale zgromadziło wydanie dziennika TVP1 „Teleexpress” z 26 stycznia. Kilkuminutowa audycja, pokazana w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich w Zakopanem, miała średnio 5,45 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 38,47 proc.

Drugie miejsce należało do finałowego konkursu Turnieju Czterech Skoczni 2019/2020, który odbył się 6 stycznia w Bischofshofen (sportową imprezę wygrał Dawid Kubacki). Relacja w samej TVP1 miała średnio 5,15 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 32,41 proc. Zawody transmitowane były również w Eurosporcie (widownia na poziomie 1,30 mln widzów) i TVP Sport (922 tys.). Łącznie konkurs miał 7,37 mln osób.

Podium uzupełnia serial „M jak miłość” z 10 stycznia. Tego dnia produkcję śledziło 4,93 mln widzów (32,68 proc. udziału).

Drugie pod względem oglądalności wśród dzienników były „Fakty” TVN, które zgromadziły 3,73 mln widzów (emisja 25 marca; 9. pozycja). Do zestawienia top 20 na 19 pozycji uplasował się „Wiadomości” Jedynki z 3,01 mln oglądających (wydanie z 22 marca).

Wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 14 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów TVP2, a dwie - do TVN.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-49.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-59.

Autor:Michał Kurdupski

Więcej informacji:podsumowanie kwartału

KOMENTARZE(36)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas