Telewizja2020-07-07
14

TVP1 i TVN nowymi liderami w I półroczu - rekordy TVP Info, TVN24 i Polsat News. „Teleexpress” hitem

Krzysztof Ziemiec; fot. TVPKrzysztof Ziemiec; fot. TVP

Nowym liderem oglądalności w pierwszym półroczu br. została TVP1, która wyprzedziła Polsat, w grupie 16-49 na pierwsze miejsce awansował TVN. Duże wzrosty odnotowały stacje newsowe TVP Info, TVN24 i Polsat News. Największą widownię zgromadziły dziennik „Teleexpress”, finał TCS i serial „M jak miłość” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w pierwszym półroczu 2020 roku zajęła TVP1, która awansowała z drugiej lokaty. Średni dobowy udział kanału względem pierwszego półrocza 2019 roku zwiększył się o 0,52 proc. do 9,68 proc. (jedyny wzrost wśród tzw. „wielkiej czwórki”) - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Na drugą lokatę spadł Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 17,96 proc. do 8,36 proc. Jednocześnie był to największy spadek wśród dziesięciu czołowych stacji.

Podium uzupełnia TVN. Udział stacji w zeszłym półroczu wyniósł 7,66 proc., po spadku względem pierwszego półrocza ub.r. o 10,51 proc.

Czwarta była TVP2 (stacja miała 7,63 proc. udziału; w dół o 9,92 proc.).

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 36,85 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku do 33,33 proc. w pierwszym półroczu 2020 roku - jednego z najniższych poziomów w historii.

Rekordy TVP Info, TVN24 i Polsat News

Wysokie półroczne wyniki oglądalności zanotowały czołowe stacje informacyjne: TVP Info (5,20 proc.; do góry o 49,86 proc.; pozycja 5. w rankingu po awansie z 7.; największy wzrost w top 10), TVN24 (5,16 proc.; + 16,74 proc.; spadek z 5. na 6. miejsce) i Polsat News (1,92 proc.; + 86,41 proc.; awans z 18. na 12. miejsce; największy wzrost w top 20). W zeszłym półroczu kanały newsowe obszernie relacjonowały pandemię COVID-19 oraz kampanię wyborów prezydenckich.

- Układ sceny telewizyjnej w pierwszej połowie 2020 roku to w dużej mierze efekt zmiany zachowań widzów wobec pandemii i lockdownu. Udział w rynku straciły niemal wszystkie stacje z grupy B4 (poza TVP1 w grupie Wszyscy 4+), zyskały natomiast przede wszystkim stacje informacyjne (których udział malał w poszczególnych fazach odmrażania gospodarki) - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House. - W zasadzie niemożliwe jest więc porównanie obu tych okresów, bo poziom widowni nie zależał od jakości oferty programowej a od aktualnej sytuacji epidemiologicznej - dodaje.

TVN wyprzedził Polsat w 16-49

Udział będącego nowym liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 9,77 proc., po spadku o 11,98 proc. Stacja rok wcześniej zajmowała miejsce drugie.

Na drugą pozycję spadł Polsat. Jego wynik w pierwszym półroczu br. zmniejszył się o 15,30 proc. do 9,58 proc.

Podium uzupełnia TVP2 (- 6,83 proc. do 6,68 proc.), a oczko niżej znalazła się TVP1 (- 7,27 proc. do 5,87 proc.).

Również i w tej grupie wysokie wyniki miały stacje informacyjne: TVN24 (3,47 proc.; do góry o 35,02 proc.), TVP Info (2,61 proc.; +85,11 proc.) i Polsat News (1,68 proc.; +158,46 proc.).

W grupie wiekowej 16-59 liderem był Polsat (w dół o 15,61 proc. do 9,46 proc.).

„Teleexpress” hitem

Największą widownię w zeszłym półroczu zgromadziło wydanie dziennika TVP1 „Teleexpress” z 26 stycznia. Kilkuminutowa audycja, pokazana w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich w Zakopanem, miała średnio 5,45 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 38,47 proc.

Drugie miejsce należało do finałowego konkursu Turnieju Czterech Skoczni 2019/2020, który odbył się 6 stycznia w Bischofshofen (sportową imprezę wygrał Dawid Kubacki). Relacja w samej TVP1 miała średnio 5,15 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 32,41 proc. Zawody transmitowane były również w Eurosporcie (widownia na poziomie 1,30 mln widzów) i TVP Sport (922 tys.). Łącznie konkurs miał 7,37 mln osób.

Podium uzupełnia serial „M jak miłość” z 14 kwietnia. Tego dnia produkcję śledziło 5,06 mln widzów (31,29 proc. udziału).

Drugie pod względem oglądalności wśród dzienników były „Wydarzenia” Polsatu, które zgromadziły 4,59 mln widzów (emisja 2 kwietnia; 4. pozycja). Dziennik ten został wyemitowany tuż po pokazaniu „Reklamy na ratunek”, którą śledziło 5,94 mln osób. Do zestawienia top 20 na 10 pozycji uplasowały się jeszcze „Fakty” TVN z 3,73 mln oglądających (wydanie z 25 marca).

Wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 14 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Trzy lokaty należały do programów TVP2, dwie - do TVN, a jedna - do Polsatu.

- W rankingu najchętniej oglądanych programów króluje oczywiście sport (skoki w styczniu), „M jak miłość” (także w fazie pandemii). W zestawieniu na czele znalazły się też „Wydarzenia” z 2 kwietnia - to tego dnia przed serwisem emitowany był charytatywny blok reklamowy „Reklama na ratunek - razem w walce z koronawirusem” - mówi nam ekspertka.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-49.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-59.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas