Internet2018-08-13
6

Grupa OLX ze wzrostem wpływów o 60 proc. i 139 mln zł zysku. Dwa razy więcej z ogłoszeń wyróżnionych i reklam bannerowych

W minionym roku obrotowym Grupa OLX, wydawca serwisów ogłoszeniowych OLX.pl, otoMoto.pl i otoDom.pl, osiągnął 487,8 mln zł wpływów netto ze sprzedaży (po wzroście o 60,4 proc. w skali roku) oraz 138,87 mln zł zysku netto (wobec 68,56 mln zł rok wcześniej). Ponad jedna trzecia wpływów pochodziła z prowizji za wystawianie ogłoszeń, natomiast o ponad 100 proc. wzrosły przychody z opłat za wyróżnienia i reklam bannerowych.

Przychody sprzedażowe netto Grupy OLX od kwietnia ub.r. do marca br. wyniosły 487,8 mln zł. To o 183,7 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 60,4 proc.

Wpływy firmy od jednostek powiązanych, tak jak ona należących do koncernu Naspers, zwiększyły się w skali roku o 28,06 do 35,24 mln zł, czyli o 25,6 proc.

Przypomnijmy, że na początku ub.r. sfinalizowana sprzedaż przez Naspers Grupy Allegro (należą do niej platformy Allegro.pl i Ceneo.pl) funduszom inwestycyjnym Cinven, Permira i Mid Europa. Kwota transakcji to 3,25 mld dolarów.

Grupa OLX zarabia głównie z opłat za ogłoszenia

Do Grupy OLX należą serwisy ogłoszeniowe OLX.pl (z ogłoszeniami lokalnymi), otoMoto.pl (z ofertami motoryzacyjnymi) i otoDom.pl (z ofertami dot. nieruchomości). Według badania Gemius/PBI w lipcu br. ze stron i aplikacji firmy korzystało łącznie 16,26 mln realnych użytkowników, którzy wykonali tam 3,64 mld odsłon, natomiast sam serwis OLX.pl zanotował 13,41 mln użytkowników i 1,47 mld odsłon.

W sprawozdaniach finansowych firmy nie podano, ile wpływów zapewniają jej poszczególne serwisy. Może to być zresztą trudne do określenia, bo wydawca oferuje jednoczesne wystawianie i promowanie ogłoszeń w kilku serwisach.

Szczegółowo wyliczono natomiast, ile wpływów pochodzi z różnych usług. Zdecydowanie największym źródłem są prowizje za wystawianie ogłoszeń - w minionym roku obrotowym przychody z nich wyniosły 181,6 mln zł, co wobec 122,94 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 47,7 proc. Natomiast przychody z abonamentu za ogłoszenia zwiększyły się z 63,78 do 76,75 mln zł (to 20,3 proc. w górę).

O ponad 100 proc. wzrosły wpływy z ofert z wyróżnieniem. Te z ogłoszeń wykupywanych przez klientów biznesowych zwiększyły się z 20,28 do 44,41 mln zł, a z ogłoszeń dla klientów indywidualnych - z 45,53 do 92,44 mln zł.

Grupa OLX zarabia też z emisji reklam. Przychody z reklam Google’owego systemu Adsens wzrosły z 27,71 do 32,45 mln zł, a z bannerów - z 11,4 do 23,67 mln zł.

Z kolei wpływy z rozwoju oprogramowania dla jednostek powiązanych zwiększyły się w skali roku z 13,66 do 23,68 mln zł, a pozostałe przychody od jednostek powiązanych - ze 120 tys. zł do 10,43 mln zł.

W ostatnich latach na OLX.pl wprowadzono opłaty za wystawianie oferty w niektórych kategoriach. W latach 2014-2016 roku opłaty pojawiły się w działach Nieruchomości, Praca i Motoryzacja, a w br. - w sekcjach Dom i Ogród oraz Elektronika. Natomiast na otoDom.pl i otoMoto.pl stawki dla ogłoszeniodawców znacząco podniesiono wiosną 2015 roku.

100 nowych pracowników

Koszty operacyjne Grupy OLX od kwietnia ub.r. do marca br. wyniosły 324,3 mln zł, o 47 proc. więcej niż rok wcześniej (220,58 mln zł). Najbardziej znaczące są wydatki na usługi obce (wzrosły w skali roku ze 179,08 do 252,31 mln zł) oraz wynagrodzenia (wzrost z 26,98 do 47,94 mln zł).

W minionym roku obrotowym średnie zatrudnienie stałe w firmie wynosiło 300,4 etatów, wobec 205,2 etatów rok wcześniej. W sprawozdaniu spółka zapowiedziała, że w br. planuje dalej mocno zwiększać liczbę swoich pracowników.

W minionym roku obrotowym Grupa OLX na niefinansowe aktywa trwałe wydała 8,56 mln zł, a w br. zamierza na to przeznaczyć 850 tys. zł.

Na wzrost wpływów i kosztów operacyjnych Grupy OLX mocno wpłynęła sprzedaż Grupy Allegro przez Naspers. W sprawozdaniu uzasadniono, że Grupa OLX i Grupa Allegro wcześniej współpracowały w wielu obszarach.

Koszty i przychody firmy określone jako finansowe i pozostałe były nieistotne dla jej łącznych wyników. Spółka nie ma żadnych zobowiązań długoterminowych.

166 mln zł na dywidendę

Jedynym udziałowcem Grupy OLX jest spółka OLX Corporate należąca do koncernu Naspers.

Pod koniec marca br. Grupa OLX wypłaciła swojemu właścicielowi 166,01 mln zł zaliczki na poczet dywidendy. Na tę kwotę złożyło 104,79 mln zł z zysku firmy z dwóch lat obrotowych (zakończonych w marcu 2016 i marcu ub.r.) oraz 61,22 mln zł, czyli połowa zysku do kwietnia ub.r. do stycznia br.

Pozostałą część zysku za miniony rok obrotowy przeznaczono na kapitał zapasowy.

Autor:tw

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas