Internet2014-11-05
22

Onet kontratakuje: to plakat „Projektu Test” może być nieautentyczny

Grupa Onet podkreśla, że reklamy graficzne z jej kampanii, z których jedna jest podobna do plakatu z akcji społecznej „Projekt Test”, są całkowicie autorskimi projektami. - Próba nawiązania do naszej kampanii wskazuje na chęć wykorzystania marki i pozycji Onetu do indywidualnych celów - dodaje firma. - Wyjaśnienia portalu są dla mnie wątpliwe - odpowiada Agata Kwiatkowska, autorka kampanii „Projekt Test”.

W poniedziałek Agata Kwiatkowska, autorka koncepcji pierwszej edycji kampanii społecznej „Projekt Test”, zwróciła uwagę, że plakat z tej akcji ma bardzo podobny układ graficzny i hasło do reklamy outdoorowej z trwającej obecnie kampanii portalu Onet.pl. - Bardzo niepokoi mnie fakt, że wizerunek społecznego projektu został wykorzystany do celów komercyjnych. Jest to nie tylko niezgodne z obowiązującym prawem, ale też dalece nieetyczne - stwierdziła Kwiatkowska.

Przedstawiciele Grupy Onet odpowiedzieli, że ich zdaniem to podobieństwo jest czystym zbiegiem okoliczności, w swojej kampanii użyli elementów graficznych już wcześniej wykorzystywanych w komunikacji portalu, a ponadto najważniejsze w tej akcji są reklamy wideo.

We wtorek wieczorem Grupa Onet przesłała portalowi Wirtualnemedia.pl oświadczenie, w którym podtrzymuje i rozwija wcześniejsze stanowisko.

- Przygotowując tegoroczną kampanię „Każdy ma swój Onet” nie znaliśmy akcji realizowanej w latach 2009-2010 przez organizację reprezentowaną przez Panią Kwiatkowską - deklaruje firma. - Onet jest liderem polskiego internetu i posiada bardzo wysokie standardy pracy, włączając w to procesy tworzenia i realizacji kampanii. Jakiekolwiek działania mające znamiona plagiatu są jednoznacznie wykluczone i nieakceptowane w naszej kulturze organizacyjnej - dodaje.

Portal podaje natomiast w wątpliwość to, czy zestawiany z jego reklamą plakat z „Projektu Test” faktycznie był kilka lat temu wykorzystywany w takiej formie, czy znalazł się wtedy w przestrzeni publicznej. - Niestety we wszystkich dostępnym źródłach (fanpage „Projekt Test”, strona studio2x2.pl, istniejących doniesieniach mediowych ze wskazanego okresu), nie znajdujemy wyżej wymienionej grafiki - relacjonuje firma. - Kwestia braku informacji co do miejsca pojawienia się billboardu budzi nasze wątpliwości co do autentyczności zaprezentowanego materiału. Kampania Onetu jest autorska, a próba nawiązania do niej wskazuje na chęć wykorzystania marki i pozycji Onetu do indywidualnych celów - uważa spółka.

Grupa Onet sugeruje, że zarzuty wobec jej kampanii można interpretować jako „bezpodstawne podważanie wiarygodności i obniżanie wizerunku marki”. - Jesteśmy gotowi na podjęcie wszelkich przewidzianych prawem kroków, które zmierzają do ochrony przysługujących nam praw - zaznacza.

Agata Kwiatkowska w rozmowie z Wirtualnemedia.pl deklaruje, że grafika z „Projektu Test”, którą zestawiła z reklamą Onetu, jest autentyczna i kilka lat temu była wykorzystywana w przestrzeni publicznej, m.in. prezentowana na dworcu Centrum warszawskiego metra. Dodatkowo w nieco zmienionej formie była wyświetlana na telebimach na innych stacjach metra. - To osoby, które zapamiętały te plakaty, a teraz zobaczyły reklamy Onetu, przysłały nam pokazujące je zdjęcia i zwróciły uwagę na całą sprawę - podkreśla Kwiatkowska. Dodaje, że kiedy pierwszy raz zgłosiła to portalowi, została zignorowana, dlatego zdecydowała się upublicznić sprawę na facebookowym fanpage’u „Projektu Test”.

 
Post użytkownika Projekt Test.


W odpowiedzi na wątpliwości wysuwane przez Onet, we wtorek na tym fanpage’u zamieszczono zdjęcie nośnika ze stacji metra oraz kilka grafik z kalendarza wydanego przed czterema laty, opartego na zdjęciach w podobnym formacie jak fotografie z obecnej kampanii portalu. - Ten kalendarz rozwiewa nasze wątpliwości co do podobieństwa obu projektów. Jest ono ewidentne - stwierdza Agata Kwiatkowska.

 
Post użytkownika Projekt Test.


Agaty Kwiatkowskiej nie przekonuje tłumaczenie przedstawicieli Onetu, że przygotowując swoje reklamy, nie znali kampanii „Projekt Test”, a podobieństwo obu projektów jest całkowicie przypadkowe.

- Dla mnie jest to wątpliwe - ocenia. - Nie mam czasu, siły ani ochoty udowadniać czegokolwiek Onetowi. Niech tę sytuację ocenią internauci i opinia publiczna - zaznacza. - Dziwi mnie, że Onet traktuje mnie jak osobę atakującą, wręcz konkurenta rynkowego, podczas gdy reprezentuję inicjatywę społeczną. Oczekiwałam od portalu jedynie przyznania, że ich reklamy są bardzo podobne do naszej kampanii - dodaje Kwiatkowska.

 
Post użytkownika Projekt Test.

 

Autor:Tomasz Wojtas

Więcej informacji:Onet, Grupa Onet, Projekt Test

KOMENTARZE(22)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas