Reklama2014-12-22
3

Orange i Polkomtel mniej na reklamy, w górę Play i T-Mobile (analiza)

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W pierwszych 10 miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe czterech głównych telekomów w mediach pozainternetowych były o 6,1 proc. niższe niż rok wcześniej. Liderem jest Orange Polska, największy spadek zanotował Polkomtel, a wzrosty osiągnęły P4 i T-Mobile Polska. Na promowanie usług pozatelekomunikacyjnych najwięcej wydają Orange i T-Mobile.

Od stycznia do października br. cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) czterech głównych operatorów telekomunikacyjnych wyniosły 1,22 mld zł, o 79,9 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 6,1 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanym liderem pod tym względem jest Orange Polska, który w pierwszych 10 miesiącach br. cennikowo przeznaczył na reklamy 484,8 mln zł, o 191,5 mln zł więcej niż drugi w zestawieniu P4 (operator sieci Play). Jednocześnie wydatki Orange były o 46,5 mln zł niższe (to spadek o 8,7 proc.) niż budżet spółek przed rokiem tworzących tę firmę.

Inwestycje reklamowe P4 nieznacznie zwiększyły się w skali roku (o 9,3 mln zł, czyli 3,3 proc.). Mocniej wzrósł budżet T-Mobile Polska - o 27,9 mln zł, a więc 15,6 proc.

Za to cennikowe wydatki reklamowe Polkomtelu, operatora sieci Plus, zmalały rok do roku o 70,7 mln zł (to 22,9 proc. w dół).

Jeśli chodzi o internet, nieuwzględniony w monitoring Kantar Media, to cały rynek telekomunikacyjny w trzech kwartałach br. zapewnił 7 proc. faktycznych wydatków reklamowych wynoszących 1,87 mld zł, czyli 131 mln zł.

Zobacz tabelę


Polkomtel i P4 prawie wszystkie swoje wydatki reklamowe w mediach pozainternetowych przeznaczają na promocję usług telekomunikacyjnych. Operator Play nie wprowadził jeszcze do swojej oferty usług innego typu (np. telewizja płatna, bankowość czy energia elektryczna). Za to w październiku br. zaczął sprzedawać usługę telefonii stacjonarnej (więcej na ten temat).

W przypadku Polkomtelu za usługi bankowe odpowiada inna firma z holdingu Zygmunta Solorza-Żaka - Plus Bank, natomiast reklamowaniem pakietów łączących telewizję i telekomunikację zajmuje się Cyfrowy Polsat - kampanie wprowadzonego w lutym br. pakietu Smartdom z udziałem Joanny Brodzik i Pawła Wilczaka (obejrzyj obecnie pokazywane reklamy) przygotowuje agencja Grey Group obsługująca Cyfrowy Polsat, a nie Scholz & Friends pracująca dla Polkomtelu. Warto zaznaczyć, że jesienią br. Polkomtel wprowadził nową markę usług telekomunikacyjnych na kartę - Plush (zobacz szczegóły jej świątecznej oferty).

Najwięcej na reklamowanie usług pozatelekomunikacyjnych wydaje Orange Polska - od stycznia do października br. było to 30,2 mln zł i stanowiło 6,2 proc. cennikowego budżetu firmy w mediach pozainterentowych, a rok wcześniej - 29,4 mln zł i 5,5 proc. Operator do końca ub.r. kontrolował portal internetowy Wirtualna Polska, przez ostatnie lata prowadził kanał telewizyjny Orange Sport (sprzedawany obecnie firmie Romana Młodkowskiego), a ponadto co roku organizuje w czerwcu festiwal muzyczny Orange Warsaw Festiwal.

Bardzo mocno wzrósł w skali roku budżet reklamowy na usługi pozatelekomunikacyjne T-Mobile Polska - z 6,1 do 25 mln zł (jego udział w całościowych wydatkach firmy zwiększył się z 3,4 do 12,1 proc.). Wynika to przede wszystkim z wprowadzenia na rynek w maju br. wspólnie z Alior Bankiem oferty T-Mobile Usługi Finansowe, którą w okresie letnim wspierała intensywna kampania reklamowa z udziałem Roberta i Anny Lewandowskich (więcej na ten temat). W zakresie usług telekomunikacyjnych operator w czerwcu br. wprowadził nową markę taryf - Jump!, którą też reklamowali Lewandowscy (zobacz szczegóły).

Orange podobną ofertę - Orange Finanse - wspólnie z mBankiem udostępnił w październiku br., co również wspierała kampania reklamowa (więcej na ten temat).

Zobacz tabelę


Zdecydowanie najważniejszym medium w komunikacji reklamowej czołowych telekomów jest telewizja - w 10 miesiącach br. trafiło do niej 876,5 mln zł, o 91,2 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 9,4 proc.). W efekcie udział telewizji w pozainternetowym torcie tych wydatków zmalał z 74,3 do 71,7 proc.

Dużo więcej niż przed rokiem operatorzy telekomunikacyjni przeznaczyli na reklamy w kinach (o 12,8 mln zł, czyli o 23,9 proc.), a nieznacznie więcej - w radiu, gazetach i na outdoorze. Mocno natomiast zmalały ich inwestycje reklamowe w magazynach - o 8,7 mln zł, czyli 22,5 proc.

Zobacz tabelę

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas