Reklama 2022-08-01
19

PKN Orlen znów reklamuje się w kanałach TVN

Państwowy koncern paliwowy PKN Orlen, który w ostatnich latach praktycznie nie kupował reklam w kanałach należących do Grupy TVN, ostatnio wrócił do nich ze swoimi spotami - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. Firma promuje się jednak przede wszystkim w stacjach Telewizji Polskiej i Polsatu, gdzie nadal wydaje o wiele więcej niż w kanałach TVN.

W ubiegłych latach koncern PKN Orlen prowadząc kampanie reklamowe w telewizji wybierał głównie stacje należące do Telewizji Polskiej (zarówno ogólnopolskie, jak i tematyczne) oraz do Grupy Polsat. W TVN nie reklamował się w ogóle, zaś w stacjach tematycznych Grupy TVN wydawał znikome budżety - rzędu co najwyżej stu czy dwustu tysięcy zł w skali roku.

Teraz m.in. w TVN24 można zobaczyć reklamy, w których główny ekonomista Orlenu, dr Adam Czyżewski najpierw tłumaczył, czym spowodowane są wysokie ceny paliw na stacjach tej spółki, a teraz wyjaśnia, na co są przeznaczane zyski osiągane przez koncern. Ich pojawienie się miało związek z krytyką wysokich cen paliw na stacjach Orlenu.

Poddaliśmy analizie cennikowe wydatki reklamowej w trzech największych grupach telewizyjnych: w grupie stacji TVP, w Grupie Polsatu i w Grupie TVN (na podstawie danych netto, bez rabatów, Nielsen).

W Grupie TVP Orlen wydał w maju ub.r. 8,97 mln zł, w Grupie Polsat - 7,89 mln zł, a w Grupie TVN - zaledwie 10,7 tys. zł. W czerwcu ub.r. na reklamę w Grupie TVP spółka wydała jedynie 287,8 tys. zł, w stacjach Polsatu - 1,52 mln zł, a w stacjach TVN - 9,1 tys. zł.

W okresie od 1 do 20 lipca 2021 roku wydatki Orlenu w Grupie TVP wyniosły 4,16 mln zł, Polsatu - 5,14 mln zł, a TVN-u - 11,1 tys. zł.

1,5 mln zł w Grupie TVN

Sytuacja zaczęła się zmieniać wiosną tego roku. Wydatki w Grupie TVP wynosiły: 11,3 tys. zł (maj br.), 1,97 mln zł (czerwiec) i 6,84 mln zł (lipiec). W Grupie Polsatu było to odpowiednio: 1,66 mln zł, 1,75 mln zł i 5,5 mln zł.

W Grupie TVN z kolei wygląda to następująco: 242 zł (maj), 56,4 tys. zł (czerwiec) i 1,53 mln zł (1-20 lipca).

Warto również zaznaczyć, że dane Nielsena obejmują zarówno wydatki na emisję spotów, jak i sponsoring. Jest to istotne zwłaszcza przy analizie wydatków w stacjach Grupy TVP i Polsatu - na tych antenach Orlen jest sponsorem wielu programów i różnych transmisji ( w przypadku publicznego nadawcy sponsoruje m.in. różne transmisje sportowe lub koncerty).

W lipcu dwa razy więcej na reklamy niż łącznie w maju i czerwcu

Analiza całych wydatków Orlenu na reklamę w tych trzech dużych grupach tv wskazuje, że w maju br. spółka wydała w nich łącznie 80, proc. mniej niż w maju 2021 roku (spadek wydatków rok do roku z 16,9 mln zł do 1,67 mln zł).

W czerwcu wzrosła o 108,7 proc. - z 1,81 mln zł do 3,78 mln zł, a we wspomnianym okresie lipca zwiększyła się o 48,9 proc. - z 9,31 mln zł do 13,87 mln zł.

PKN Orlen jest mocno aktywny reklamowo co najmniej od początku lipca. W jednych reklamach informuje o wakacyjnej promocji dla użytkowników programu lojalnościowego, w ramach której ceny obniżono o 30-40 groszy na litrze, w innych wyjaśnia powody rosnących cen paliw oraz tłumaczy, co się dzieje z zyskami osiąganymi przez spółkę.

Autor: Beata Goczał

Więcej informacji: Orlen, wydatki reklamowe, TVP, TVN, Polsat, Nielsen

KOMENTARZE (19) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas