Badania2021-03-24
4

Przez pandemię Polacy zaniedbali aktywność fizyczną

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W roku pandemicznym o 12 p.p. spadł odsetek Polaków uprawiających sport. W 2020 roku średnio aktywność fizyczną podejmowało 69 proc. osób, podczas gdy rok wcześniej odsetek ten stanowił 81 proc. Spadki widać we wszystkich grupach wiekowych - wynika za badania Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia. 

Od początku pandemicznego 2020 roku z miesiąca na miesiąc malała skala uprawiania sportu przez Polaków. Wyników nie poprawiły nawet miesiące letnie.

Sport uprawiało w ubiegłym roku 69 proc. kobiet i 70 proc. mężczyzn. 13 proc. z nich robi to codziennie, a największa grupa – 50 proc. – kilka razy w tygodniu. Co czwarty uprawiający sport robi to raz w tygodniu. I tutaj również nie ma różnicy między kobietami i mężczyznami.

Zdecydowanie najwięcej uprawiających sport Polaków jest w najmłodszej badanej grupie wiekowej, najmniej – w najstarszej (55-65 lat). W tej ostatniej grupie obecnie nieco ponad połowa respondentów przyznaje, że jest aktywna sportowo.

Różnice w uprawianiu sportu w zależności od miejsca zamieszkania są niewielkie, chociaż najczęściej sport uprawiają mieszkańcy dużych miast (74 proc.), najrzadziej - mieszkańcy wsi (67 proc.).

Najchętniej na rower

Dyscypliny, które najczęściej uprawiają Polacy to jazda na rowerze, bieganie oraz gimnastyka i ćwiczenia sprawnościowe. I to są ulubione dyscypliny bez względu na wiek badanych. Jedynie w najstarszej grupie wiekowej w TOP 3 znalazły spacery i wędrówki, a nie znalazło się bieganie. Spacery i wędrówki jako swoją aktywność sportową wskazał niemal co trzeci respondent.

W podziale na płeć - mężczyźni są bardziej chętni do piłki nożnej, siłowni i crossfitu. Kobiety - do gimnastyki, spacerów, fitnessu i ćwiczeń pilates.

Dyscyplinami zdominowanymi przez kobiety są joga oraz nordic walking. Pierwsza z nich jest uprawiana przez 14 proc. pań i tylko 4 proc. panów. Druga - przez 10 proc. kobiet i tylko 5 proc. mężczyzn.

- Z naszego badania za 2020 rok wynika, że Polacy w roku pandemicznym częściej niż w poprzednich latach interesowali się sportem, śledzili rozgrywki i wyniki niż uprawiali sport. Z pewnością pandemia miała i nadal ma na tę sytuację niebagatelny wpływ. Zamknięte przez dłuższy czas siłownie, kluby fitness czy obiekty sportowe oraz obawa przed zarażeniem wirusem spowodowały, że wiele osób w takie miejsca, nawet w czasie, gdy były one otwarte, się nie wybrało. Regularne chodzenie na zajęcia sportowe, wykupiony karnet, trenowanie w grupie – to wszystko stało się niedostępne lub mało dostępne. Dodatkowo, na przykład respondenci, którzy dojeżdżali do pracy na rowerze, a pozostali, w związku z pracą zdalną, w domu, nie mieli okazji do realizowania tej aktywności. Dlatego osoby, którym trudno jest zmobilizować się do ruchu, po prostu z niego zrezygnowały lub go znacząco ograniczyły. Niestety nie jest to pozytywny trend. Dlatego na pewno warto prowadzić kampanie zachęcające do ruchu, niezależnie od obostrzeń - komentuje Agnieszka Doktorska, badaczka z ARC Rynek i Opinia, autorka raportu.  

Sponsoring Monitor to badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, w tym roku zastosowano wyłącznie metodę CAWI. Badanie jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Łączna wielkość próby – N=5167, próba ogólnopolska, reprezentatywna.

Autor:jd

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas