Telewizja 2018-10-10
27

Piotr Korycki: TVN będzie platformą produkcyjną na światowe rynki Discovery, liczę na wzrost przychodów

Wzrasta rola TVN jako centrum produkcyjnego programów na światowe rynki dla Discovery. Nadawca już teraz produkuje kontent linearny i digital na rynek amerykański. - Liczę, że przychody z tej części produkcyjnej będą rosły - mówi prezes TVN Discovery Piotr Korycki.

Na początku marca br. Discovery sfinalizowało przejęcie Scripps Networks Interactive, poprzedniego właściciela TVN. Discovery zapłaciło po 90 dolarów za akcję SNI, z czego 65,82 dolara w gotówce, a resztę m.in. we własnych akcjach. Na początku lutego na transakcję zgodziła się Komisja Europejska (zastrzegając, że kanały TVN24 i TVN24 BiS mają być oferowane operatorom za rozsądne ceny), a także Departament Sprawiedliwości USA.

W maju br. TVN i Discovery powołały wspólne władze w Polsce. Prezesem i dyrektorem zarządzającym został Piotr Korycki. W zespole zarządzającym TVN i Discovery pozostali wszyscy dotychczasowi członkowie zarządu TVN, tj. Edward Miszczak, Adam Pieczyński, Piotr Tyborowicz, Maciej Maciejowski i Marek Szydłowski. Dołączyli managerowie z Discovery Polska - Dorota Żurkowska-Bytner (dotychczas senior vicepresident i country manager na Polskę) oraz Rafał Ogrodnik (dyrektor finansowy). W zarządzie TVN i Discovery znalazła się także Agnieszka Trysła, dyrektor ds. HR w Grupie TVN. Zarządzający poprzednio TVN Jim Samples przeszedł do rady nadzorczej firmy.

- Zdecydowanie jesteśmy już po fuzji, mamy za sobą większość prac wdrożeniowych i konsolidacyjnych. Ten egzamin zdaliśmy na piątkę - ocenia Piotr Korycki, prezes TVN Discovery, uczestniczący w panelu dyskusyjnym podczas drugiego dnia 45. Międzynarodowej Konferencji PIKE w Łodzi. - Mamy wspólne portfolio kanałów, które dotąd konkurowały ze sobą, np. TLC z TVN Style, Discovery Channel z TVN Turbo. Teraz są to komplementarne i uzupełniające się propozycje, 26 kanałów pochodzących ze Scripps, Discovery i TVN pod jednym dachem - opisuje.


Uczestnicy panelu na Konferencji PIKE, fot. Ł.Brzezicki

Firmy zaczęły wymieniać się treściami, np. pomiędzy TVN a kanałem Metro czy między TVN Style a TLC Polska. Ponadto na antenie TVN24 promowano wydarzenia sportowe transmitowane przez Eurosport, a w paśmie śniadaniowym „Dzień dobry TVN” pojawiają się bohaterowie programów Discovery.

Korycki wylicza, że realnie TVN i Discovery połączyły siły w czerwcu, tworząc wtedy jeden zespół programowy, marketingowy i sprzedażowy. Dwa miesiące później zaprezentowano wspólną ofertę na jesień. - Wyniki z września i października pokazują, że to było bardzo udane połączenie. TVN jest absolutnym liderem w grupie komercyjnej, a w zeszłym tygodniu główna stacja wygrała w pomiarze komercyjnym siedem z siedmiu dni. Jest to zasługa teamu, który odpowiada za połączony programming i marketing - dodaje.

TVN jednostką produkcyjną na cały świat

Na przestrzeni kolejnych lat TVN ma spełniać zadania globalne i obsługiwać inne rynki, na których działa Discovery. Korycki podkreśla, że cały czas wzrasta rola TVN jako centrum produkcyjnego programów na światowe rynki. Tak ma być w kolejnych latach.

- Polska po połączeniu TVN i Discovery jest największym - po USA - rynkiem światowym. Już zaczęliśmy produkcję kontentu nie tylko na potrzeby naszych kanałów i międzynarodowych kanałów Discovery i Scripps, ale także dla amerykańskich wersji kanałów HGTV czy Food. Wyprodukowaliśmy dotąd dwie serie audycji, które trafiły na amerykański rynek i odniosły tam sukces, wyprodukowaliśmy wiele krótkich treści digital o gotowaniu, podróżach i domach. Mamy mnóstwo formatów, których jesteśmy właścicielami, w tym ponad dwadzieścia-kilka formatów fabularnych i ponad 50 faktualowych i lifestylowych. Spotkały się one z dużym zainteresowaniem ze strony Discovery. TVN wniósł to do stołu jako hub produkcyjny, duże centrum kompetencji i jeden z największych rynków - wyjaśnia prezes TVN Discovery.

Na przełomie 2016 i 2017 roku Scripps Networks Interactive zlecił Grupie TVN realizację 13-odcinkowej serii formatu „House Hunters International”, która trafiła do 70 krajów. To międzynarodowa wersja popularnego w HGTV formatu „House Hunters”. Odcinki nakręcono w różnych miastach na całym świecie, ale formuła za każdym razem jest taka sama - przedstawiciele lokalnych agencji nieruchomości oprowadzają bohaterów odcinka po mieszkaniach i domach, które posiadają w ofercie. Program zrealizował TVN.

- Jesteśmy jednym z największych producentów polskich treści na świecie. Poza newsami produkujemy ponad 4000 godzin premier co roku na polskim rynku i dla polskich widzów. Ten kontent wykorzystujemy później nie tylko w kanałach liniowych i cyfrowych, w Playerze i VOD, ale jesteśmy także największym sprzedawcą polskiego kontentu na świecie - opisuje Piotr Korycki.

W przyszłości wzrost przychodów z tej gałęzi produkcji

Czy z czasem część produkcyjna będzie generowała znaczną część przychodów firmy w Polsce? - Liczę, że ten wskaźnik będzie rósł. Natomiast przychody TVN Discovery w Polsce oparte są bardzo silnie na dystrybucji kablowo-satelitarnej i reklamie - odpowiada prezes.

- Jest jeden duży kanał naziemny i trzy mniejsze kanały, również kanały tematyczne generują wysokie przychody z reklamy. Natomiast po połączeniu nieco wzrósł udział przychodów z kabla, bo Discovery było silnie oparte na kablu. Nadal reklama, dystrybucja i kontent - ta kolejność generowania przychodów utrzyma się jeszcze przez kilka lat - podkreśla.

Warto przypomnieć, że potencjał w TVN jako centrum produkcyjnym na rynki międzynarodowe dostrzegał w 2017 roku jej poprzedni właściciel Scripps. Ówczesny przewodniczący rady nadzorczej TVN Kenneth W. Lowe, były prezes i CEO Scripps Networks Interactive, podkreślał, że polski nadawca może stać się taką platformą. Po przejęciu TVN przez Discovery zwrócili na to samo uwagę eksperci, pytani przez Wirtualnemedia.pl.

W ub.r. grupa kapitałowa TVN zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 7,3 proc. do 1,81 mld zł oraz 466,22 mln zł zysku netto (wobec 34,93 mln zł rok wcześniej). Procentowo przychody ze sponsoringu zwiększyły się dużo bardziej niż z reklam.

W ub.r. Discovery Polska, jeszcze przed fuzją z Grupą TVN, zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 7,1 proc. do 102,76 mln zł oraz 25,65 mln zł zysku netto (wobec 32,37 mln zł rok wcześniej). Spółka Green Content nadająca kanał Metro TV miała 11,58 mln zł straty netto.

Autor: łb

KOMENTARZE (27) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas