Biznes2013-03-22
4

Polacy coraz mniej kupują, nawet w dyskontach

Sprzedaż detaliczna w lutym br. spadła o 0,8 proc. - podał w piątej GUS.

- Już w grudniu ubiegłego roku gospodarstwa domowe  zachowywały się inaczej niż zwykle, czyli nie wydawały tak dużo pieniędzy na zakupy świąteczne, jak w poprzednich latach.  W lutym br. nastąpiło załamanie sprzedaży w tzw. sklepach niewyspecjalizowanych, przede wszystkim dyskontach, ale także  hiper- i supermarketach, które posiadają marki własne. Konsumenci coraz bardziej obawiają się o swoją przyszłość, boją się utraty pracy. Obserwują, że wielu ich znajomych już jest bez pracy.

Gospodarstwa domowe zaczęły więc ograniczać zakupy nawet w dyskontach, bo doszły do wniosku, że co prawda jest tam taniej, ale zwykle przy okazji pobytu w takim sklepie, wydaje się o wiele więcej pieniędzy na zakup produktów, często nie zawsze potrzebnych.
Niższa skłonność gospodarstw do konsumpcji przełoży się na sytuację gospodarczą w pierwszym kwartale. Jest mało prawdopodobne, żeby w marcu, przed świętami  Wielkanocnymi, konsumpcja istotnie wzrosła.  Dlatego w pierwszych trzech miesiącach br. możemy się spodziewać spadku PKB w ujęciu rok do roku - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Autor:pr

Więcej informacji:dyskont, sprzedaż detaliczna

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas