Badania2020-05-14
1

Polacy niechętnie wrócą do centrów handlowych

Ośmiu na dziewięciu Polaków przyznaje, że nie odwiedziło żadnego centrum handlowego w pierwszym tygodniu po zakończeniu lockdownu - wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.

Od 4 maja po blisko dwóch miesiącach zamknięcia, rząd zezwolił na częściowe otwarcie centrów handlowych. Polacy są jednak sceptyczni w kwestii korzystania z tych placówek w obecnej sytuacji, gdy ciągle trwa epidemia koronawirusa. Niemal 40 procent osób, które wcześniej bywały w galeriach, nie wybiera się tam w ciągu najbliższego miesiąca - pokazują dane Kantara.

Zaledwie 1 na 9 Polaków deklaruje, że odwiedził jakąś galerię handlową w pierwszym tygodniu działania tego typu obiektów. Wśród tych, którzy wcześniej (tj. przed epidemią) robili to co najmniej raz w tygodniu, na zakupy wróciła 1/3.

– Wyniki badania świadczą dobitnie o tym, o czym cały czas mówimy: centra handlowe na długo będą cieniem samych siebie. Powrót do świetności zajmie sporo czasu, a tym samym trudno, żebyśmy funkcjonowali według reguł ustalonych przed epidemią. Do starych zasad współpracy między najemcami i wynajmującymi możemy wrócić, kiedy sytuacja się unormuje, a dziś ustalmy nowe zasady gry – komentuje zarząd Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, zrzeszającego ponad 200 firm, z których wiele posiada swoje punkty w centrach handlowych.

Polacy boją się zarażenia SARS-CoV-2 w galerii handlowej

Większość klientów (70 proc.) ma obawy lub zastrzeżenia dotyczące wizyt w centrach handlowych. Najwięcej osób boi się zakażenia koronawirusem (43 proc.), ale zniechęcająco działają też zasady higieniczno-sanitarne (31 proc.), zamknięcie ulubionych sklepów (25 proc.) i inne ograniczenia w funkcjonowaniu obiektów.

 

Prawie co trzeci badany (31 proc.) uważa, że zakupy na starych zasadach zrobimy w ciągu 3-6 miesięcy,  35 proc. sądzi, że potrwa to jeszcze dłużej.  17 proc. pytanych szacuje, że sytuacja potwa ponad rok.

– To, co do tej pory stanowiło o atrakcyjności centrum handlowego, w czasie epidemii staje się jego przekleństwem. Galerie przypominają wyludnione dworce kolejowe czy lotniska, ludzie nie widzą dużej potrzeby odwiedzania ich –komentuje wyniki badań socjolog dr Konrad Maj. - Najgorsze dla przedsiębiorców i klientów jest to, że nie wiadomo ile ten stan rzeczy się utrzyma i czy przypadkiem Centra Handlowe nie stracą bezpowrotnie swoich klientów, którzy teraz skierowali się w stronę innych źródeł zakupu – mniejszych sklepów czy też sklepów internetowych, zwiększających obecnie swoje obroty - dodaje ekspert.

Badanie zostało zrealizowane w dniu 11 maja 2020 r. poprzez wywiady telefoniczne (CATI) na reprezentatywnej próbie 800 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

Autor:jd

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas