Badania2020-01-28
2

Polacy uczą się angielskiego dla siebie, głównie w domowym zaciszu

Co czwarty Polak uczy się języka angielskiego, a prawie co trzeci ma takie plany - wynika z badania Havas Media Group. Główną motywacją do nauki jest własny rozwój. Częściej wolimy szlifować język obcy w domu niż na kursach czy prywatnych lekcjach.

Havas Media Group sprawdziło, jakie są motywacje i metody nauki języka angielskiego wśród dorosłych Polaków.

Ponad jedna czwarta dorosłych Polaków uczy się obecnie języka angielskiego, a prawie jedna trzecia zamierza lub chciałaby w przyszłości. 43,8 proc. nie uczy się angielskiego ani nie zamierza zaczynać.

Język obcy szlifujemy dla siebie

Główną motywacją (prawie 70 proc. wskazań) do nauki angielskiego jest chęć samorozwoju. Dalej znalazły się: chęć podniesienia kwalifikacji zawodowych, przełamanie barier językowych i pragnienie podróżowania zagranicę.

Ankietowani zapytani o to, na których kompetencjach im najbardziej zależy odpowiedzieli w zdecydowanej większości, że są to właśnie konwersacje (83,6 proc.). Potrzeba ta staje się coraz ważniejsza wśród starszej grupy respondentów – na rozwój kompetencji konwersacyjnych wskazało ponad 90 proc. osób powyżej 55. roku życia.

Aż dwie trzecie Polaków deklaruje samodzielną naukę angielskiego w domu, a co czwarty badany korzysta z platformy e-learningowej. Jedynie co piąta osoba ucząca się wskazuje szkołę jako główny sposób nauki, a co dziesiąta z prywatnym nauczycielem.

Jak wskazują autorzy badania z Havas Media Group, możliwym powodem rezygnacji Polaków z nauki w szkołach językowych są ceny kursów. Prawie połowa badanych wskazała bowiem koszt jako główny czynnik, na który zwracają uwagę decydując się na konkretną formę nauki (46,9 proc.).

Językowy e-learning wciąż mało popularny

Ci, którzy chcieliby uczyć się angielskiego, a narzekają na mało elastyczne szkoły językowe, mogą skorzystać z licznie powstających rozwiązań online. Polacy polubili platformy e-learningowe głównie za to, że sami mogą wybrać gdzie i kiedy mogą uczyć się angielskiego.

Prawie połowa osób korzystających z nich deklaruje, że pozwala im to zaoszczędzić czas. Część z ankietowanych przyznaje, że w ich okolicy nie ma dostępu do szkół językowych lub prywatnych lektorów – fakt ten jest dodatkową motywacją do wyboru rozwiązań internetowych.

Platformy online do nauki angielskiego, pomimo wciąż nie są rozwiązaniem masowym - czytamy w raporcie HMG. Brak zaufania czy przekonania do skuteczności takiego sposobu nie wydaje się być dużym problemem – na takie bariery wskazało odpowiednio 8,5 proc. i 15 proc. tych, którzy odrzucili tę formę nauki. Przyczyną może być natomiast brak świadomości i nieznajomość ich oferty. Aż dwie trzecie wszystkich badanych wskazuje, że nie zna żadnej platformy e-learningowej, dzięki której można uczyć się języka angielskiego.

Wraz z rosnącą digitalizacją społeczeństwa obserwujemy coraz większe zainteresowanie takimi rozwiązaniami, które pozwalają nam zaoszczędzić czas i są dla nas po prostu wygodniejsze. Trend ten jest zauważalny w wielu dziedzinach naszego życia – zamiast łapać taksówkę na ulicy wolimy wygodnie zamówić przejazd za pomocą kilku kliknięć na telefonie, zamiast przeglądać oferty różnych restauracji chętnie korzystamy z agregatów w postaci jednej aplikacji, a oglądając ulubiony serial nie mamy ochoty czekać na kolejny odcinek w telewizji, podczas gdy mamy dostępny cały sezon na platformie streamingowej. Ten sam trend, choć dopiero rosnący można zauważyć również w edukacji – rozwiązania, które pozwalają nam zaoszczędzić czas i odbyć lekcję kiedy tylko chcemy i bez wychodzenia z domu stają się coraz atrakcyjniejszą alternatywą – mówi Adam Biegalski, senior consultant w Havas Media Group.

Badanie Havas Media Group zostało przeprowadzone w listopadzie 2019 r. na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (po 18 roku życia).

Autor:jd

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas