Prasa2014-07-24
6

„Polityka” sprzedaje najwięcej e-wydań, a „Wprost” najwięcej ich rozpowszechnia

Tygodnikiem opinii z największą sprzedażą elektronicznych wydań była w maju br. „Polityka”, notująca największy wzrost w tej kategorii. Spadek sprzedaży jako jedyny zanotował „Wprost”, ale tytuł ten dystrybuuje bardzo dużą liczbą e-wydań w ramach innych płatnych form rozpowszechniania.

Sprzedaż e-wydań tygodnika „Polityka” (Polityka”) w maju br. wyniosła 8940 egz., czyli aż o 102,4 proc. więcej niż w maju ub.r. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. Tytuł ten zanotował największy wzrost w rankingu.

Na drugiej pozycji uplasował się „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) z wynikiem na poziomie 5295 egz. i niewielkim wzrostem, bo wynoszącym tylko 2,12 proc.

Trzecie miejsce zajął „Tygodnik Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego sprzedaż e-wydań wyniosła w maju br. 1588 egz. po wzroście o 16,34 proc.

Oczko niżej znalazł się „Wprost” (AWR „Wprost”). W maju jego wydania elektroniczne  sprzedały się średnio w liczbie 1467 proc. Tytuł ten zanotował jedyny spadek w rankingu wynoszący jednak aż 34,57 proc.

>>> „Do Rzeczy” i „Wprost” mocno w dół, zyskała „Polityka (dane za maj 2014)

 „Wprost” jako jedyny tygodnik miał też ogromne rozpowszechnianie e-wydań, które wyniosło aż 65 387 egz. Poza sprzedażą e-wydań obejmuje ono inną płatną dystrybucję e-wydań, czyli m.in. elektroniczne egz. sprzedawane pakietowo np. sieciom hoteli i restauracji oraz innym dużym firmom w ramach umowy z wydawcą.

To właśnie ta elektroniczna forma dystrybucji odpowiada za fakt, że rozpowszechnianie płatne razem „Wprost” w maju br. wyniosło aż 118 103 egz. i było ponad dwa razy wyższe od sprzedaży ogółem tego tygodnika (47 642 egz.). Podobną relację tych dwóch kategorii „Wprost” utrzymuje od kilkunastu miesięcy, o czym regularnie informujemy na Wirtualnemedia.pl (dowiedz się więcej).

- Od dłuższego czasu podkreślamy, że dla nas najważniejszy jest zasięg dotarcia tygodnika. Dlatego gros naszych wysiłków kierujemy na przygotowanie oferty i rozwój e-wydań oraz wydań mobilnych, niezależnie od tego czy mogą być zakwalifikowane do sprzedaży ogółem czy rozpowszechniania płatnego. W tym ostatnim mieści się również sprzedaż do firm oraz na potrzeby programów lojalnościowych oraz innych działań prosprzedażowych - mówi Wirtualnemedia.pl Anna Pawłowska-Pojawa, rzecznik prasowa PMPG. Szczegółów nie ujawnia, bo stanowią know-how wydawcy.

Piąte miejsce w rankingu sprzedaży e-wydań w maju br. zajął magazyn „W Sieci” (Fratria) z wynikiem 1023 egz. i wzrostem względem analogicznego miesiąca ub.r. o 42,28 proc.

W piątym miesiącu br. sprzedaż e-wydań wykazały jeszcze trzy tytuły: „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny), który sprzedał 841 egz. w tej kategorii, „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie; 333 egz.) i „Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej „Gość Niedzielny”; 310 egz.).

Zobacz tabelę


W maju br. jedynie dwa tygodniki opinii wykazały sprzedaż mutacji cyfrowych. Były to „Polityka”, której liczba sprzedanych egz. w tej kategorii zmalała o 54,49 proc. do 2904 egz. oraz „Tygodnik Powszechny”, notujący wzrost o 20,99 proc. do 1228 egz.

Zobacz tabelę

E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.

Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana zasadniczo do sprzedaży ogółem. Jednak od ub.r. ZKDP pozwala na zaliczanie sprzedaży mutacji cyfrowych do sprzedaży e-wydań (a w konsekwencji sprzedaży ogółem) w przypadku, gdy w ramach mutacji dostarczana jest też wersja pdf pism tożsama z jego wersją drukowaną

Autor:Patryk Pallus

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas