Telewizja2012-08-01
7

Polsat i TVN tracą w grupie komercyjnej. Główne kanały TVP mocno w dół, a tematyczne w górę

W czasie trwania wiosennych ramówek TVN i Polsat zanotowały kilku-, a główne kanały TVP - kilkunastoprocentowe spadki oglądalności wśród widzów w wieku 16-49 lat. Za to kanały tematyczne TVP osiągnęły duży wzrost.

Z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl przez PanMedia Western wynika, że od marca do maja wśród osób z grupy wiekowej 16-49 (tzw. grupa komercyjna) Polsat i TVN miały po 17 proc. łącznej oglądalności, a TVP1 i TVP2 - 12 i 11 proc. Wśród kanałów tematycznych te obsługiwane reklamowo przez Atmedia miały w sumie 14 proc. udziału w rynku, a te należące do Grupy TVN - 9 proc.

>>> TVN i Polsat w I płr. więcej z reklam, TVP w dół. „Malejąca oglądalność i zmiany personalne”

Z roku na roku TVP1 i TVP2 straciły wiosną, odpowiednio 19 i 15 proc. udziału w oglądalności wśród widzów w wieku 16-49 lat, natomiast w skali czterech lat - aż 39-33 proc. Polsat i TVN też zanotowały spadki, ale w skali roku nieznaczne (2 i 4 proc.), a w porównaniu z 2008 rokiem - nieprzekraczające 15 proc.

Za to udział kanałów tematycznych TVP w grupie 16-49 zwiększył się w skali roku o ponad 50 proc., a w skali czterech lat - o 190 proc. W porównaniu z wiosną 2008 roku prawie podwoiła się oglądalność kanałów tematycznych Diccovery i TVN.

- Takie wzrosty oglądalności stacji tematycznych mniej trudno uzasadniać skutecznością ich ramówek wiosennych, a bardziej zmianą w konsumpcji telewizji - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Marek Racławski, head of TV department w PanMedia Western. - A próby wprowadzenie własnych produkcji przez mniejsze stacje okazały się nieudane, czego dowodzi niska oglądalność serialu „Reguły gry” na TVN7 - podkreśla.

Przeciętny Polak w wieku od 16 do 49 lat w I połowie br. oglądał telewizję przez 3 godziny i 25 minut dziennie, czyli o 15 minut dłużej niż cztery lata wcześniej. - Przy czym czas konsumpcji TVP1 i TVP2 zmniejszył się w tym czasie o ok. 25 proc., w przypadku TVN o 11 proc., a Polsatu o 6 proc. - wylicza Marek Racławski. - Za to kanały tematyczne Polsatu i TVN zanotowały pod tym względem wzrosty wynoszące ok. 50 proc., kanały Discovery - 35 proc., a stacje obsługiwane przez Atmedia - 22 proc. - dodaje.

Autor:tw

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas