Telewizja2016-06-23
20

Polsat i TVN wygrały wiosnę. Najwięcej straciła TVP1 (analiza)

W wiosennej ramówce br. najchętniej oglądaną stacją wśród wszystkich widzów był Polsat, natomiast w grupie komercyjnej - TVN. Na przeciwnym biegunie znalazła się TVP1, która straciła najwięcej. - Biorąc pod uwagę główne anteny, wiosna 2016 roku była najbardziej udana dla TVN-u - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Paweł Kaczorowski, analityk mediów w SMG Polska.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 15 lutego do 9 czerwca 2016 roku należało do Polsatu. Średni dobowy udział tego kanału względem analogicznego okresu rok wcześniej (tj. od 16 lutego do 11 czerwca 2015 roku) spadł jednak o 7,14 proc. i wyniósł 11,19 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Na drugą pozycję spadła TVP1, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 11,91 proc. do 11,02 proc. Jednocześnie był to największy spadek nie tylko wśród tzw. „wielkiej czwórki”, ale w top 20 najwyżej sklasyfikowanych kanałów w zestawieniu.

Podium uzupełnia TVN. Jego wynik w porównaniu do wiosny 2015 roku zmalał o 2,95 proc. do 10,86 proc.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,85 proc. udziału; w dół o 4,22 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 44,99 proc. w 2015 roku do 41,92 proc. wiosną 2016 roku.

Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z dziewiątej lokaty) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 3,75 proc., po wzroście o 25,42 proc. - największym w top 10.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,38 proc.; do góry o 8,68 proc.), TV Puls (3,32 proc.; + 9,21 proc.), TVN7 (3,19 proc.; - 5,06 proc.), TVP Info (3,11 proc.; - 4,01 proc.) i Puls 2 (1,81 proc.; + 16,77 proc.).

Zobacz tabelę

W grupie komercyjnej 16-49 z miejsca drugiego na pozycję lidera awansował TVN, którego udział wyniósł tutaj 13,33 proc., po wzroście o 3,01 proc. - jedynym wśród kanałów z tzw. „wielkiej czwórki”. Na drugie miejsce spadł Polsat. Jego wynik w wiosennej ramówce br. zmniejszył się o 5,12 proc. do 12,97 proc.

Z miejsca czwartego na ostatnią pozycję podium awansowała TVP2 (7,63 proc udziału; jednak w dół o 6,50 proc.). Natomiast na czwartą lokatę spadła TVP1 (7,06 proc., spadek o 18,19 proc. - największy w zestawieniu top 20).

Warto dodać, że w czołowej dwudziestce najwięcej zyskał kanał TTV - było to 20,51 proc. do 1,88 proc.

Zobacz tabelę

Wśród widzów z grupy komercyjnej, którzy mieszkają w miastach, na pozycji lidera oglądalności umocnił się TVN, który jako jedyny z czterech największych stacji zanotował wzrost oglądalności - było to 3,63 proc. do 14,29 proc. udziału.

Drugi był Polsat (spadek o 7,58 proc. do 12,44 proc. udziału). Podium uzupełnia Dwójka (w dół o 10,09 proc. do 6,86 proc.), która pomimo spadku udziału wyprzedziła Jedynkę (- 17,98 proc. do 6,75 proc.).

Zobacz tabelę

W rankingach top 30 programów (w podziale na każdą z dziesięciu najchętniej oglądalnych stacji w 4+) w okresie od 15 lutego do 9 czerwca 2016 roku królowały te pozycje, które już od lat przyciągają najwięcej widzów.

Na antenie Polsatu siedemnaście pozycji zajęło główne „Wydarzeń”, dziesięć miejsc należało do wszystkich odcinków „Tańca z gwiazdami”, a pozostałe 3 - do innych programów (w tym dwóch filmów i jednej transmisji kabaretu).

Najwięcej lokat w TVP1 - 16 - zajął „Teleexpress”. Dziewięć miejsc należało do „Ojca Mateusza”, a pozostałym audycjom razem wziętym przypadło pięć lokat.

Ranking top 30 programów w TVN w całości został okupiony przez serwis „Fakty”, a w TVP2 - przez serial „M jak miłość”.

W TVN24 wyróżniły się „Fakty po Faktach” (16 miejsc) i „Szkło kontaktowe” (8), w TV4 - serial „Policjantki i policjanci” (30), w TV Puls - filmy fabularne (23), w TVN24 - program „Sędzia Anna Maria Wesołowska” (19), w TVP Info - „Teleexpress Extra” (27), a w Puls 2 - „CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas” i „Pingwiny z Madagaskaru” (po 14 pozycji).

Zobacz tabelę

O wynikach oglądalności wiosennych ramówek 2016 roku rozmawiamy z Pawłem Kaczorowskim, analitykiem mediów w SMG Polska.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(20)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas