Telewizja 2015-10-02
14

Polsat nowym liderem, TVN mocno w dół. Wysoki udział TV4 we wrześniu

We wrześniu br. najchętniej oglądaną stacją w rynku telewizyjnym został Polsat. Duży spadek odnotował TVN, który spadł na miejsce trzecie, a mocno swój wynik poprawiła Czwórka. Ratingowym hitem miesiąca był tradycyjnie serial „M jak miłość”.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych we wrześniu 2015 roku należało do Polsatu, który przed rokiem był drugi. Średni dobowy udział tego kanału względem września 2014 roku jednak zmniejszył się o 3,20 proc. i wyniósł 12,40 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Na drugą pozycję (z trzeciej) awansowała TVP1, której udział w analizowanym okresie zwiększył się o 13,69 proc. do 11,79 proc. Podium uzupełnia TVN, który przed rokiem był liderem. Jego wynik w porównaniu do września ub.r. zmalał o 12,16 proc. do 11,34 proc.

- Na dobry wynik Polsatu pracowały we wrześniu m.in. eliminacje Mistrzostw Europy w piłce nożnej, oferta filmowa, czy popularne show kulinarne jak „Top Chef” i „Hell’s Kitchen”. To m.in. wydarzenia sportowe przesądziły o przewadze Polsatu nad TVN we wrześniu, a szczególnie w pierwszej połowie miesiąca - mówi Joanna Nowakowska z domu mediowego MEC.

- Od 15 do 30 września wyniki obu kanałów były już wyrównane - zwraca uwagę Nowakowska. W tym okresie udział Polsatu wyniósł 13,7 proc., a TVN - 13,6 proc. W TVN lokomotywami były emitowane od wielu sezonów formaty jak „Kuchenne rewolucje”, „Mam talent” czy „Masterchef”. Z nowości słabo radziły sobie m.in. serial „Aż po sufit!” czy produkcja „Wesołowska i mediatorzy”, zastąpiona szybko przez „Ten moment”.

Z kolei czwarte miejsce przypadło TVP2 (9,06 proc. udziału; w dół o 4,03 proc.).  Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 45,53 proc. we wrześniu 2014 roku do 44,59 proc. we wrześniu 2015 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TV4, którego udział wyniósł 3,56 proc., po wzroście o 37,45 proc. - największym w pierwszej dziesiątce rankingu.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVP Info (3,35 proc.; wzrost o 25 proc.), TVN7 (3,18 proc.; w dół o 16,32 proc. - największy w top 10), TVN24 (3,14 proc.; + 13,77 proc.), TV Puls (2,86 proc.; - 8,04 proc.) i Puls 2 (1,58 proc.; + 11,27 proc.).

Zobacz tabelę

W grupie komercyjnej 16-49 pozycję lidera we wrześniu br. również zajął Polsat, którego udział wyniósł tutaj 14,13 proc., po wzroście o 0,57 proc.

Drugie miejsce należało do TVN. Jego wynik zmniejszył się o 8,34 proc. do 13,51 proc. - jednocześnie był to największy spadek w top 10.

Na ostatniej lokacie podium znalazła się TVP2 (7,90 proc udziału; w dół o 0,13 proc.). Natomiast czwarta lokata należała do siostrzanej TVP1 (7,79 proc., do góry o 6,86 proc.).

Zdaniem Joanny Nowakowskiej, można pokusić się o stwierdzenie, że wrzesień tego roku należał do kanałów wielkiej czwórki.

- Łączny udział czterech największych stacji w czasie oglądania grupy komercyjnej stopniał o niespełna 2 proc. (z 44 do 43,3 proc.), co - jeśli porównać ze spadkami w tym samym okresie w poprzednich latach - pokazuje, że ich sytuacja ustabilizowała się  - mówi Nowakowska.

W czołowej dziesiątce najwięcej zyskała stacja TV4 - było to aż 31,58 proc. do 4 proc. Znalazła się ona na piątym miejscu. Kolejne pozycje zajęły: TVN7 (3,66 proc. udziału, spadek o 3,83 proc.) oraz TV Puls (3,60 proc. udziału, spadek o 4,44 proc.).

- We wrześniu spadła popularność płatnych stacji - ich udział w czasie oglądania grupy komercyjnej stopniał o 7 proc. To przede wszystkim ta grupa stacji traci ostatnio wskutek ekspansji mniejszych kanałów naziemnych. Te ostatnie we wrześniu kontrolowały już co czwartą minutę czasu oglądania widzów w wieku 16-49 lat - podkreśla Joanna Nowakowska.

Zobacz tabelę

We wrześniu 2015 roku największą widownię zgromadził serial „M jak miłość”, którego odcinek pokazany 28 września oglądało 6,64 mln osób.

Drugie miejsce należało do meczu piłkarskiego Niemcy-Polska z 4 września. Spotkanie rozegrane w ramach eliminacji do Euro 2016 obejrzało w Polsacie średnio 6,42 mln widzów.

Podium uzupełnia mecz Polska-Gibraltar - eliminacyjne spotkanie do Euro 2016 z 7 września przyciągnęło do Polsatu średnio 5,22 mln widzów.

W zestawieniu 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 10 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów TVP2, a po trzy - do Polsatu i TVN.

Zobacz tabelę

Autor: Michał Kurdupski

Więcej informacji: podsumowanie miesiąca

KOMENTARZE (14) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas