Telewizja2023-09-13
33

"Twoja twarz brzmi znajomo" w ogniu krytyki za blackface. Właściciel producenta przeprowadzi "wewnętrzne dochodzenie"

Kuba Szmajkowski jako Kendrick Lamar w piosence Kuba Szmajkowski jako Kendrick Lamar w piosence "Humble" / YouTube.com, skrin z kanału Polsatu

Brytyjski "The Guardian" skrytykował Polsat za kojarzoną na Zachodzie z rasizmem charakteryzację w "Twoja twarz brzmi znajomo". Prestiżowy tytuł wytknął programowi tzw. blackface w występach Kuby Szmajkowskiego i Poli Gonciarz. “Trwa wewnętrzne dochodzenie i zostaną podjęte odpowiednie środki” - powiedział amerykańskiemu Variety przedstawiciel Banijay, firmy, w skład której wchodzi producent show Endemol Shine Polska.

1 września na antenie Polsatu zadebiutowała 19. edycja rozrywkowego programu „Twoja twarz brzmi znajomo”. Uczestnicy wcielają się w nim w znane gwiazdy muzyki i wykonują ich największe hity. W nowej edycji występują Magdalena Kumorek, Ewelina Flinta, Pola Gonciarz,  Jakub Gąsowski, Marcin Januszkiewicz, Kuba Szmajkowski, Nick Sinckler oraz Jagoda Szydłowska, wybrana w castingu.

Zagraniczne media krytykują show “Twoja twarz brzmi znajomo”. Będzie “wewnętrzne dochodzenie”

Nad występem jednego z uczestników show pochylił się uznany brytyjski tytuł "The Guardian". Na jego stronie internetowej skrytykowano polsatowski program za tzw. blackface użyty przez Kubę Szmajkowskiego, przebranego za Kendricka Lamara w piosence "Humble" oraz Polę Gonciarz, ucharakteryzowaną na Beyonce w wykonaniu "If I Were a Boy". Odcinek wygrał Szmajkowski.

Blackface to styl teatralnego makijażu zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX wieku. Zwłaszcza w kulturze anglosaskiej jest uznawany za rasistowski, ponieważ odwołuje się do stereotypowych wyobrażeń obecnych w społeczeństwie amerykańskim dotyczących osób o czarnym kolorze skóry. Ponadto może wzbudzać skojarzenia z czasami niewolnictwa.

- Kuba Szmajkowski, polska gwiazda z 163 tysiącami obserwujących na Instagramie, wygrał drugi odcinek 19. sezonu programu. (…) Wystąpił z utworem Kendricka Lamara "Humble" w pełnym blackface, sztucznymi warkoczykami i sztuczną brodą. Używał słowa na "n", które nie zostało ocenzurowane podczas emisji. Aktorka Pola Gonciarz także przyciemniła skórę, wcielając się w Beyonce z jej utworem "If I Were a Boy". Oboje opublikowali nagrania z występów na swoich profilach w social mediach - wytyka "The Guardian".

W artykule podkreślono, że kontrowersyjne charakteryzacje stały się przedmiotem krytyki odbiorów programu, a mimo to Polsat, produkcja show ani sami uczestnicy "nie wyrazili skruchy z powodu narastającej kontrowersji". Brytyjski dziennikarz przypomniał, że "Twoja twarz brzmi znajomo" już wcześniej krytykowana za wykorzystywanie blackface.

O blackface w polskim programie piszą także też inne zagraniczne media, jak Sky News, Indy100 czy Variety. Komentarza dla ostatniego z wymienionych serwisów udzielił przedstawiciel Banijay, firmy, w skład której wchodzi producent show Endemol Shine Polska. 

"Banijay potępia lokalny sposób wydania "Twoja twarz brzmi znajomo" przez Endemol Shine Polska, który jest sprzeczny z globalnymi wartościami naszej grupy" - powiedział Variety rzecznik Banijay. “Trwa wewnętrzne dochodzenie i zostaną podjęte odpowiednie środki” - dodano.

- Nie będziemy wypowiadać się na ten temat - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl rzecznik Polsatu Tomasz Matwiejczuk. 

"Twoja twarz brzmi znajomo" krytykowana poza Polską za blackface

To nie pierwszy raz, kiedy "Twoja twarz brzmi znajomo" Polsatu jest krytykowana za tzw. blackface w zagranicznych mediach. W 2018 roku amerykańskie portale skrytykowały pokrywanie twarzy Bogumiła „Boogie” Romanowskigo maską w kolorze czarnym, co miało jak najbardziej zbliżyć do prawdziwego wizerunku Drake’a. W półfinałowym odcinku programu uczestnik wcielił się w czarnoskórego wokalistę i zaśpiewał jego piosenkę „Hotline Bling”.

Średnia widownia pierwszego odcinka Twoja twarz brzmi znajomo 19" wyniosła 925 tys. osób. Przełożyło się to na 8,04 proc. udziału stacji w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 7,56 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 7,40 proc. w grupie 16-59 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

Autor:jd

KOMENTARZE(33)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas