Biznes2022-12-06
0

Polscy marketerzy obawiają się recesji

Źródłem obaw marketerów są przede wszystkim recesja gospodarcza w Polsce, rosnące koszty działania oraz oczekiwany spadek dochodów klientów i popytu - wynika z badania Chartered Institute of Marketing Officers. Jednocześnie badani planują zwiększyć aktywność marketingową, co może być związane z wchodzeniem w najgorętszy w handlu okres świąteczny, ale także stanowić odpowiedź na dostrzegane zagrożenia rynkowe.

Raport „Strategiczna przezorność w trudnych czasach" został oparty na badaniach Chartered Institute of Marketing Officers ukazujący kondycję marketingu w Polsce. 

Niewielki wzrost optymizmu marketerów

Z badania wynika, że autorski Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO (Chartered Institute of Marketing Officers) odnotował niewielki wzrost w porównaniu do pierwszej fali badania i wyniósł 48,41 w porównaniu z wynikiem 47,59 (czerwiec 2022) przy wartości maksymalnej 100.

- W tych trudnych czasach cieszy mnie fakt, że Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO nie spadł, a wręcz odnotował niewielki wzrost. Zakładam, że jest to pokłosiem strategii firm, które w związku z kryzysem nie zakładają radykalnych cieć budżetów marketingowych. Historia pokazuje, że odbudowanie pozycji marek, które drastycznie cięły swoje budżety marketingowe zajmowało kilka lat - komentuje w raporcie Rafał Borkowski, zastępca dyrektora marketingu bankowości detalicznej mBanku.

Więcej na reklamę w social mediach

W ujęciu czerwiec-listopad tego roku znacznie spadł odsetek firm deklarujących wzrost aktywności reklamowej w kanale online (Google Ads, FB Ads), z 63,5 proc. do 39,3 proc. Spadło też zainteersowanie reklamą content marketingową i SEO, z 50 proc. do 40,4 proc. Wzrosty notują za to social media oarz influencer marketing.

Autorzy raportu przewidują, że główne źródła przyszłego wzrostu firm na rynku pochodzić będą z wejścia na nowe rynki, wykorzystania potencjału silnej marki oraz eksploatacji partnerskich relacji z klientami i partnerami biznesowymi.

Podobnie jak w poprzedniej fali badania, CIMO jako główne ryzyka i bariery rozwoju identyfikują te związane z sytuacja gospodarczą: recesja gospodarcza w Polsce, rosnące koszty działania, spadek dochodów klientów i popytu.

W najmniejszym stopniu ryzyka związane są z: nieetycznymi działaniami konkurentów, brakiem spójności działań marketingowych, uzależnieniem od dostawców usług marketingowych.

Działania digital marketingowe były w ostatnich miesiącach obszarem inwestycji największego odsetka firm. Obok digital marketingu CIMO zwiększali swoje wydatki także na wsparcie sprzedaży i komunikację marketingową. Najniższą dynamikę wzrostu zaobserwować można w odniesieniu do działań w sferze badań rynku, aktywności w miejscu sprzedaży oraz promocji sprzedaży.

- Zauważalna jest zmiana wydatków marketingowych w kierunku realizowania bardziej strategii długoterminowych niż krótkoterminowych. Badane firmy widzą potencjał rozwoju oraz osiąganie swojej przewagi konkurencyjnej w przyszłości, m.in. poprzez budowę lojalności i relacji z klientami, poprawę komunikacji wewnętrznej i budowę kapitału marki. Z punktu widzenia marketingowego wydaje się to właściwymi strategiami: dostrzeganie możliwości wzrostu poprzez rozwój tzw.: "relationship marketingu" oraz silniejszego zaangażowania, jakości obsługi, komunikacji i zadowolenia wśród interesariuszy firmy - komentuje w raporcie „Strategiczna przezorność w trudnych czasach" Marcin Ślawski, doradca, właściciel Superior Investment.

Autor:jd

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas