Internet2022-04-01
14

Premier spotkał się z influencerami. Rząd będzie mocniej walczyć z dezinformacją w internecie

Premier Mateusz Morawiecki spotkał się w czwartek z gronem ekspertów i influencerami, by porozmawiać o skutecznej walce z dezinformacją w przestrzeni publicznej. Szef rządu opowiedział się za zdecydowaną walką z zagrażającą stabilności państwa falą fałszywych informacji, płynącą głównie z mediów społecznościowych.

W kameralnym gronie z premierem Mateuszem Morawieckim, sekretarzem stanu KPRM i pełnomocnikiem rządu do spraw cyberbezpieczeństwa Januszem Cieszyńskim oraz Mateuszem Mrozkiem, kierownikiem działu przeciwdziałania dezinformacji NASK, spotkali się: przedstawiciele agencji influencer marketingu, dziennikarze mediów marketingowych, technologicznych, sportowych. Wśród zaproszonych znalazł się także influencer i aktor Maciej Musiał. Obecni byli także przedstawiciele platformy społecznościowej TikTok.  

Zobacz: Twitter walczy z fake newsami o Ukrainie. Usunięto ponad 50 tysięcy wpisów

Potrzeba wspólnych działań przeciwko dezinformacji

Uczestnicy spotkania zgodnie przyznali, że należy podjąć kompleksowe, długofalowe i szeroko zakrojone działania ponad bieżącymi podziałami politycznymi, będące odpowiedzią na falę dezinformacji, pochodzącej często od tzw. "trolli internetowych" kierowanych z Rosji. Rozmawiano o tym, jak skutecznie współpracować z platformami społecznościowymi przy eliminacji dezinformujących treści.

Wiele miejsca w dyskusji z premierem poświęcono influencerom - zgodnie uznano, że mogą wydatnie pomóc w dotarciu do młodszych odbiorców w social mediach, szczególnie narażonych na fake newsy.

Przedstawiciel NASK zaprezentował uczestnikom wyniki monitoringu internetu w kontekście dezinformacji w Polsce w odniesieniu do inwazji Rosji na Ukrainę.

Podobne spotkania o charakterze konsultacyjnym rząd planuje także w kolejnych miesiącach.

Zobacz: Miesiąc wojny w cyberprzestrzeni. Uwaga na fake newsy i fałszywy fact-checking

Formułę spotkań konsultacyjnych władz z zasięgowymi twórcami internetowymi wykorzystuje za oceanem administracja Joe'go Bidena. Prezydent USA naradzał się kilka tygodni z czołowymi twórcami z TikToka. Influencerzy dostali informacje, co robi amerykański rząd w sprawie wojny Rosji z Ukrainą oraz otrzymali wiarygodne źródła do komentowania zmian w regionie oraz propagandowej walce na  linii Moskwa - Kijów.

O tym, jak poważnym problemem jest dezinformacja w czasie trwającej tuż za granicami naszego państwa wojny, świadczą chociażby raporty Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Na łamach Wirtualnemedia.pl w połowie marca pisaliśmy o analizie organizacji, z której wynika, że w polskiej przestrzeni social mediów aktywnych jest teraz blisko 10 tys. kont dystrybuujących prorosyjskie dezinformacje. Popularne tematy fake newsów to m.in. działania wojsk rosyjskich na granicy Polski z Ukrainą. Cel tych fejków jest jeden - wywołanie paniki, zamętu, podburzanie niepokojów społecznych.

Autor:jd

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas