Biznes 2017-07-12
6

Producenci piwa stawiają na reklamę w telewizji, największym reklamodawcą Grupa Żywiec (analiza)

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. producenci piwa wydali więcej niż przed rokiem. Zwiększyli wydatki na telewizję kosztem pozostałych mediów. Najwięcej na reklamy wydała Grupa Żywiec, a jej flagowa marka - Żywiec - była najsilniej reklamowanym brandem piwnym.

Producenci piwa w okresie od stycznia do maja br. wydali na reklamy w tradycyjnych mediach blisko 235,5 mln zł. Było to 5,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.- wynika z analizy Wirtualnemedia.pl opracowanej na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe, bez rabatów).

Niemal dwie trzecie tych wydatków została ulokowana w telewizji - było to 195,9 mln zł. Telewizja była też jedynym z tradycyjnych mediów kanałem komunikacji, w którym producenci piwa - w porównaniu z rokiem 2016 - zwiększyli wydatki na reklamę. Inwestycje na promocję na szklanym ekranie wzrosły bowiem w skali roku o 20,3 proc.

Największa redukcja budżetów reklamowych przez browary miała miejsce w kinach. Ich wydatki na reklamę kinową rok do roku spadły o 61,6 proc. - z 20,3 do 7,8 mln zł.

25,8 proc. mniej na reklamach piwa zarobiła w tym roku reklama zewnętrzna - 25,1 mln zł.

Wydatki na reklamę radiową spadły z kolei o 16,7 proc., do nieco ponad 1 mln zł, a na gazety - o 13,4 proc. - do 1,1 mln zł.

Najmniejsza redukcja budżetów reklamowych piwa dotknęła magazyny - zarobiły one w omawianym okresie 4,6 mln zł, czyli 2,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Zobacz tabelę

Największym reklamodawcą w branży piwnej była, podobnie jak rok temu Grupa Żywiec, która na promocję swoich marek w tradycyjnych mediach wydała 92,1 mln  zł, czyli 1,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Drugim pod tym względem reklamodawcą była Kompania Piwowarska z wydatkami w wysokości 84,3 mln zł (wzrost o 13,3 proc.), a trzecie miejsce na podium zajął Carlsberg Polska, który na reklamy przeznaczył 43,4 mln zł (11,2 proc. więcej niż rok temu).

Browar Namysłów zwiększył natomiast wydatki o 20,5 proc., do 14,5 mln zł.

Jedynym z czołówki pięciu największych wśród producentów piwa reklamodawców, który zredukował swój budżet reklamowych w mediach były Perła-Browary Lubelskie. Wydatki tego browaru spadły w skali roku o 85,1 proc, do 533,1 tys. zł.

Zobacz tabelę

Najpopularniejszą - pod względem reklamowym - marką piwną był Żywiec z wydatkami w wysokości 26,3 mln zł. Brand ten utrzymał pozycję lidera, mimo że wydatki na jego reklamy spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym o 31,4 proc.
Aktualnie marka prowadzi działania wizerunkowe związane z promocją Męskiego Grania.

Drugą marką z największymi w kategorii piwa wydatkami reklamowymi był Lech, który przeznaczył na wsparcie 24,6 mln zł (wzrost o 42,4 proc.), a trzecim - Warka z wydatkami w kwocie 22 mln  zł (wyższymi o 12,9 proc.).

Warka obecnie promowana jest w wspólną akcją z chipsami Lay's. Z kolei marka piwa Lech w wakacyjnej kampanii „Graj o Spotify z Leszkiem” promuje nie tylko możliwość bezpłatnego słuchania muzyki, ale też nową butelkę.

Kolejne miejsca w czołówce największych pod względem reklamowym marek piwnych zajęły marki: Tyskie (21,8 mln zł, spadek o 1,1 proc.) i Żubr (18,3 mln zł, mniej o 27 proc.).

Zobacz tabelę

 

Autor: Beata Goczał

KOMENTARZE (6) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas