Biznes2016-11-04
1

Producent Helleny dwa razy więcej na reklamy, w dół Coca-Cola, Zbyszko i Orangina Schweppes (analiza)

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

O 1,8 proc. więcej w skali roku wydali na reklamę w mediach tradycyjnych przez pierwsze trzy kwartały tego roku producenci napojów gazowanych. Zwiększyli obecność reklamową w gazetach, na outdoorze i kinach, kosztem telewizji i radia. Wciąż najwięcej wydaje Coca-Cola, jednak największy wzrost wydatków notuje firma Colian, właściciel marki Hellena.

Tradycyjne media (bez internetu) zarobiły w okresie od stycznia do września br. na reklamach napojów gazowanych 238,1 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe). Było to 1,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.

Ponad połowa ich budżetów trafiła do telewizji - ponad 164,1 mln zł. Było to jednak 4 proc. mniej niż rok temu. Firmy z tej branży zmniejszyły też wydatki na reklamę w radiu - o 23 proc. (do 2,4 mln zł) oraz w magazynach - o 28,4 proc. (do 8,5 mln zł).

Więcej wydali natomiast w dziennikach, na reklamę zewnętrzną, kinową i outdoorową. Niemal dziesięciokrotnie wzrosły ich wydatki w gazetach - z 105,7 tys. zł do 1,1 mln zł.

Nakłady na reklamę zewnętrzną były w pierwszych trzech kwartałach tego roku o 38 proc. wyższe (wyniosły 16,4 mln zł), na reklamę kinową wzrosły o 26,9 proc. - do 45,1 mln zł, a na indoor – o 21,8 proc, do 471,8 tys. zł.

Zobacz tabelę

Wśród producentów napojów gazowanych najwięcej na reklamy w mediach wciąż wydaje koncern Coca-Cola Poland Services. Firma utrzymała pozycję lidera, mimo że ograniczyła inwestycje o ok. 10 proc., do 127 mln zł. Coca-Cola w jednej z ostatnich kampanii, prowadzonej latem br., promowała specjalne etykiety na wybranych butelkach napoju, które konsumenci mogli wykorzystywać jako zaproszenie najbliższych do wspólnego spędzania czasu.

Druga lokata wśród reklamodawców tej kategorii przypadła Pepsi General Bottlers Polska z wydatkami w wysokości 86,1 mln zł (zwiększono je o 27,3 proc.).

Na trzecie miejsce awansowała firma Colian, producent oranżady Hellena, która zwiększyła wydatki o ponad 100 proc. - z 6,9 do 14,5 mln zł. Ten marketer był aktywny zwłaszcza w pierwszej połowie roku oraz latem. Oranżada Hellena była promowana poprzez lokowanie produktu m.in. w programie Kuby Wojewódzkiego w TVN, emisję billboardów sponsorskich, a potem kampanią z udziałem Kuby Wojewódzkiego prowadzoną pod hasłem „Cudze chwalicie, swego nie znacie!”.

Dwóch kolejnych największych wśród producentów napojów gazowanych reklamodawców ograniczyło wydatki reklamowe. Orangina Schweppes Polska zmniejszyła je o 36,2 proc., do 7,6 mln zł, a Zbyszko Company zredukował je o ponad połowę (52,9 proc.) - z ok. 6 mln zł do 2,8 mln zł.

Latem br. firma Zbyszko wprowadziła na sklepowe półki napoje 3 Cytryny i 3 Pomarańcze w puszkach z nową identyfikacją wizualną zaprojektowaną przez Cztery Czwarte.

Zobacz tabelę

Autor:bg

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas