Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot reklamowy promujący suplement diety Therm Line Fast produkowany przez Olimp Laboratories narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo zawiera kategoryczne stwierdzenia w rodzaju: „bo odchudzanie powinno być szybkie i skuteczne" oraz wizualizację odchudzania z rozmiaru „XXL do S ".
Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała skargę na telewizyjną reklamę preparatu odchudzającego Therm Line Fast, która emitowana była m.in. na platformie Ipla w marcu br. Autorka złożonej skargi napisała:
„Jestem poruszona treścią reklamy produktu Thermline, który ma być suplementem diety. Treść tam zawarta skierowana jest wyłącznie do kobiet - jakby nadwaga była tylko kobiecą przypadłością; po drugie, presja pod jaka poddawane są kobiety właśnie by wyglądać szczupło - czy to na ślubie czy to na plaży (!!!) dlaczego? kto ustala te standardy? Takie reklamy tylko cementują bardzo szkodliwe stereotypy i zakrzywiony obraz kobiet i ich sylwetki i co jest akceptowalne społecznie. Najbardziej jednak uderzyło mnie hasło reklamowe: bo odchudzanie powinno być szybkie i skuteczne! Nic bardziej mylnego z szybkim odchudzaniem- według mnie ta reklama nawołuje do gwałtownych zmian w organizmie które mogą być szkodliwe dla zdrowia, ale przede wszystkim buduje i umacnia bardzo szkodliwe stereotypy.”
Przedstawiciel firmy Olimp w odpowiedzi na postawione zarzuty podkreślił m.in., że nie jest prawdą, jakoby reklama Therm Line Fast sugerowała, że tylko kobiety powinny się odchudzać. Uzasadnił, że w reklamie nigdzie nie pada tego typu sformułowanie. „Co więcej, w reklamie brak jest poddawania kobiet presji odchudzania, a reklama nie odnosi się do konkretnie wskazanej szybkości utraty kilogramów” - napisano w odpowiedzi na skargę. Przyznał, że faktycznie spot jest adresowany do kobiet (na co wskazuje kobiecy strój kąpielowy i suknia ślubna), bo promuje wariant suplementu przeznaczonego dla nich. Zwrócił jednak uwagę, że firma ma w ofercie również produkty przeznaczone dla odchudzających się mężczyzn.
Firma Olimp nie zgodziła się też z zarzutem, jakoby reklamą produktu Therm Line Fast próbował wywierać na kobietach presję, by wyglądać szczupło. Wyjaśniono, że spot ma pokazywać, że odchudzanie może być efektywne – mają w tym pomóc składniki Therm Line Fast, które wpływają na procesy termogenezy w organizmie, stymulując naturalny metabolizm.
„Ponadto reklama nie koncentruje się bynajmniej na szczupłym wyglądzie. W pierwszej kolejności odnosi się bowiem do procesu odchudzania (schudnięcia - «chcesz schudnąć (...)?»), który nie musi prowadzić do szczupłej sylwetki. Są w niej uwidocznione w pewnym momencie wizerunki młodych i szczupłych kobiet, jednak nie mają one dominującego charakteru ani nie są umieszczone centralnie w reklamie. Spółka nie dostrzega, by odniesienie się reklamie do odchudzania jako zjawiska pozytywnie oddziałującego na zdrowie było nieetyczne czy społecznie nieodpowiedzialne” - napisano w odpowiedzi na skargę. Dodano, że promowanie odchudzania powinno być postrzegane pozytywnie, gdyż kreuje zachowania korzystne dla zdrowia.
Skarżony nie zgodził się również z tym, że spot promuje szybkie, gwałtowne odchudzanie. „Reklama, poprzez ukazanie kalendarza, w którym jedna kartka może odpowiadać jednemu miesiącowi, może sugerować, że szybki proces odchudzania jest w istocie procesem dłuższym, trwającym kilka miesięcy. Nie jest to okres odchudzania, który mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia. Natomiast odniesienie do szybkości i skuteczności wskazuje na istotne aspekty odchudzania. Jeśli proces ten jest wydłużony w czasie i nieefektywny, to powoduje zniechęcenie do dbałości o własne zdrowie oraz brak wiary w możliwość osiągnięcia sukcesu. Z tego względu reklama zachęca do sięgnięcia po wieloskładnikowy produkt, który podnosi prawdopodobieństwo zadowalającego konsumenta czasu i efektu. Jesteśmy przekonani, że jest to działanie nie tylko w poczuciu odpowiedzialności społecznej, ale także społecznie korzystne” - odpowiadał przedstawiciel firmy Olimp.
KER stwierdziła, że reklama Therm Line Fast narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo zawiera kategoryczne stwierdzenia typu: „bo odchudzanie powinno być szybkie i skuteczne" i wizualizację odchudzania z rozmiaru „XXL do S ". W ocenie Komisji może to nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy.