Corona, Lurpak i Bosch znalazły się w czołówce globalnych nagród Kantara dla najskuteczniejszych kreacji reklamowych na świecie według Creative Effectiveness Awards 2023. W Polsce czołówkę tworzą Radio Zet, Żywiec i Lajkonik.
Kantar ogłosił zwycięzców konkursu 2023 Creative Effectiveness Awards, czyli wyróżnienia dla najbardziej wpływowych reklamy z ubiegłego rok. Jurorami nagrody są w tym przypadku konsumenci. Przez cały rok 2022 Kantar wykorzystywał swoją platformę testowania reklam do oceny ponad 13 tys. reklam do internetu i serwisów społecznościowych, telewizji, prasy i nośników zewnętrznych. Nagrodzono te kreacje, które okazały się najskuteczniejsze w budowaniu sprzedaży i zwiększaniu kapitału marki w perspektywie długofalowej.
Badania | Trendy w mediach na 2023 r. według Kantara. Internet bez cokies, AVOD, „dynamiczny product placement” |
- Świetne reklamy mają jedną wspólną cechę: wykorzystują technologię, dzięki której kreacja reklamowa prezentowana na wszystkich platformach pomaga markom wyróżnić się i odegrać rolę w życiu konsumentów. Wśród autorów reklam wyróżniliśmy tych, którzy starają się zrozumieć, co oddziałuje na ludzi i co pomaga markom zapisać się w pamięci konsumentów. Żyjemy w czasach, gdy w każdym zakątku świata rośnie presja finansowa, więc nie zaskakuje, że wszystkie nagrodzone reklamy zawierają humor oraz przepełniony emocjami storytelling - komentuje Jane Ostler, EVP, global thought leadership w firmie Kantar.
Co stoi za wyróżnionymi reklamami
Ekspertki i eksperci Kantar po przeanalizowaniu kreacji wyróżnili sześć elementów, które stoją za sukcesami reklam w 2022 roku.
Eskapizm. Zaproszenie do alternatywnego świata marki: nostalgicznego, fantastycznego czy groteskowego – byle odrealnionego. Oferta oddechu od codziennych trosk.
Magia metafory. Trafne metafory warte są więcej niż 1000 słów! Hiperbolizacje pozwalają na zrozumienie intencji komunikacyjnej marki w sposób intuicyjny i bezwysiłkowy, a często - zabawowy.
Prostota dla przeciążonego umysłu. Krótko, prosto i na temat to recepta na łatwe zrozumienie komunikacji – wprost chwalona przez konsumentów. A jeśli łatwo zrozumieć - łatwiej również zapamiętać.
Szczerze i wprost. Efektywni reklamowawcy umiejętnie zdejmują napięcie z wymagających czy problematycznych sytuacji mówiąc o nich szczerze i bez ogródek. Okazując odbiorcom pełne zrozumienie przekazują komunikat "to OK, że tak masz".
Życiowy pragmatyzm. Im bardziej złożona rzeczywistość wokół nas, tym większą popularnością cieszą się life-hacki. Uproszczenie codzienności, jakie oferują marki, wpisuje się w punkt potrzeby konsumentów.
Więcej niż produkt. Na każdą znaczącą zmianę składa się suma małych kroków. Konsumenci doceniają marki, które wspomagają ich w dążeniu do bycia lepszymi. I nie muszą to być od razu rewolucje, ale codzienna kontrybucja.
Kantar wyróżnia kreatywne reklamy. W Polsce Radio Zet, Żywiec i Lajkonik
Zwycięskie reklamy są także odbiciem kluczowych trendów, stanowiących wyróżnik najskuteczniejszych reklam. Nowa analiza opublikowana niedawno wspólnie przez Kantar i WARC wykazała, że najbardziej kreatywne i najskuteczniejsze reklamy generują ponad 4-krotną rentowność.
Wyróżnione marki w Polsce
Radio Zet
Żywiec
Lajkonik
Tyskie
Cillit Bang
Pudliszki
Wedel czekolada mleczna
Tena Men
Möller’s
Vanish
Hortex
Ricola
Jordan
Cif
Reklamy wyróżnione na rynku globalnym
Corona
Lurpak
Bosch