Telewizja2023-02-23
49

Ponad tysiąc publikacji o „robakach Trzaskowskiego”. Większość w mediach rządowych i prawicowych

1197 materiałów pojawiło się w mediach tradycyjnych na temat raportu C40 Cities z 2019 roku i tego, że prezydent Warszawy rzekomo miałby jakoby zakazać jedzenia mięsa – wynika z analizy PSMM Monitoring & More dla Wirtualnemedia.pl. 55 proc. publikacji ukazało się w mediach rządowych i prawicowych – najwięcej w TVP Info, Wpolityce.pl i Polskim Radiu 24.

14 lutego w „Dzienniku Gazecie Prawnej” ukazał się artykuł na temat raportu C40 Cities z 2019 roku. „Trzeba jeść mniej mięsa i pozbyć się aut. Klimatyczne zaciskanie pasa w stolicy” - brzmiał jego tytuł. Autorzy podkreślali, że wśród przywódców 100 miast na całym świecie, którzy stwierdzili, iż trzeba ograniczyć jedzenie mięsa i nabiału i zmniejszyć liczbę samochodów, byli rządzący Warszawą. Urząd miasta komentował, że chce „promować ekologiczne postawy oraz kształtować dobre nawyki żywieniowe” - także poprzez promocję diety wegetariańskiej.

Niechętni prezydentowi stolicy Rafałowi Trzaskowskiemu publicyści i prorządowe media złapały wiatr w żagle i pisały o tym, że Warszawa chce zakazać jedzenia mięsa. „Wiadomości” TVP poświęciły tematowi cały materiał (nie wspominając, że raport jest sprzed czterech lat), w którym przechodnie w ulicznej sondzie odpowiadali na pytania o „dżdżownice na talerzu”. „Opozycja chce, żeby Polacy jedli robaki” - taki pasek można było zobaczyć w programie. Politycy Zjednoczonej Prawicy pytali Trzaskowskiego, czy chce wprowadzić racje żywnościowe oraz wrzucali w mediach społecznościowych swoje zdjęcia i filmiki, na których jedzą mięso.

Poprosiliśmy PSMM Monitoring & More o analizę liczby publikacji na temat sprawy oraz tego, jaki był wydźwięk powstałych materiałów.

W mediach tradycyjnych w dniach 14-22 lutego opublikowano 1197 materiałów, z czego 59 proc. miało wydźwięk negatywny. Pozostałe stanowiły 41 proc. - Głównie są to neutralne, część oznaczonych jest jako pozytywne [4 proc. - red.], ale de facto to są materiały które tłumaczą to, co się wydarzyło – mówi Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych PSMM.

Ponad połowa (55 proc.) publikacji ukazało się w mediach prawicowych i rządowych, miały też większe dotarcie (65 proc.) niż pozostałe. - Udział wydźwięku negatywnego jest bardzo zbliżony do udziału mediów prawicowych/rządowych w przekazie. Patrząc na ich dotarcie, to wygenerowały aż 65 proc. przekazu. Potwierdza to lista mediów najaktywniejszych w tym temacie – dodaje Lubieniecki.

Najwięcej materiałów pojawiło się w TVP Info (88), Wpolityce.pl (54), Polskim Radiu 24 (38), Polskieradio24.pl (33), Salon24.pl (33) i Polskieradio.pl (30).

Media społecznościowe o Trzaskowskim

W mediach społecznościowych ukazało się ponad 32 tys. wzmianek. Najwięcej na Facebooku (13,8 tys.), YouTubie (12,6 tys.) i Twitterze (5,3 tys.). Ponad 19,5 tys. miało wydźwięk emocjonalny - 83 proc. neutralny, 14 proc. negatywny, a 3 proc. pozytywny.

Najwięcej wyświetleń na TikToku (311 tys.) zanotował materiał prezesa partii Nowa Nadzieja Sławomira Mentzena.

@mentzen_fanpage #konsumpcja #szaleństwo #limity #c40cities #Mentzen #SławomirMentzen ♬ dźwięk oryginalny - MENTZEN_fanpage

Na YouTubie najczęściej oglądanym wideo na temat sprawy był materiał użytkownika Uszi (227 tys. wyświetleń).

Największą liczbą komentarzy (2 tys.) na Facebooku może pochwalić się post Trzaskowskiego, w którym zwrócił się do Jarosława Kaczyńskiego: „Proszę raczyć się befsztykami na Żoliborzu latami - do woli! Kto bogatemu rentierowi zabroni. A w trosce o dobro narodu - proszę sprawdzić cholesterol. I Pan, i ja mamy kilka kilogramów za dużo. Ale przynajmniej według TVPiS wzrost ten sam”.

Tweet Trzaskowskiego o tej samej (nieco skróconej) treści był zaś najczęściej podawany dalej (1,15 tys. razy).

Autor:jsx

KOMENTARZE(49)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas