Reklama2012-08-02
2

Reklama kinowa w I płr. o jedną trzecią w górę, ale podczas Euro w dół

W I połowie br. cennikowe wydatki na reklamę kinową w Polsce były o 33,1 proc. wyższe niż przed rokiem. Jednak w samym czerwcu na reklamę w kinach przeznaczono 9,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Z danych Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w I kwartale br. cennikowe wydatki na reklamę kinową zwiększyły się w skali roku o 58,8 proc., natomiast w II kwartale - o 17,2 proc. - Badania pokazują, że w czasach kryzysu kino jako medium radzi sobie naprawdę dobrze. Mimo konieczności ograniczania wydatków - dostarcza rozrywki, z której nie jesteśmy skłonni rezygnować. Dodatkowo cyfryzacja sal kinowych, obniżając koszty produkcji reklam, ułatwia marketerom drogę do wykorzystania tego medium w działaniach reklamowych. Sprzedaż biletów w ostatnich dwóch latach stale utrzymuje się na wysokim poziomie - tak wzrosty w reklamie kinowej uzasadnia Maciej Świątek, dyrektor pionu client leadership w domu mediowym Mindshare Polska. - Przy czym dynamikę wzrostu w skali roku faktycznych wydatków reklamowych w kinach w I półroczu br. szacujemy bliżej 15 proc. niż 30 proc. - zaznacza.

>>> TVN i Polsat w I płr. więcej z reklam, TVP w dół. „Malejąca oglądalność i zmiany personalne”

Największe wzrosty wydatków reklamowych w kinach nastąpiły od stycznia do kwietnia - w kolejnych miesiącach wyniosły 64,9, 57,5, 55,4 i 93,5 proc. W maju na reklamę kinową przeznaczono jeszcze 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej, natomiast w czerwcu - już 9,5 proc. mniej. Z jednej strony wyhamowanie tego wzrostu można uzasadniać Euro, w związku z którym seanse kinowe rywalizowały o widzów z meczami, a część reklamodawców przenosiła budżety na później, natomiast z drugiej strony wysokie wydatki zanotowano w maju i czerwcu ub.r.

- Podczas Euro wielu dużych graczy wstrzymało bądź ograniczyło działania reklamowe. Chcąc uniknąć clutteru, rezygnowali z obecności nie tylko w telewizji, ale także w innych mediach, w tym z kinach - komentuje Maciej Świątek. - Wydatki na reklamę kinową są z jednej strony powiązane z typową sezonowością działań marketerów (kampanie kinowe zazwyczaj wykorzystywane są w synergii z działaniami w innych mediach), a z drugiej - z premierami filmowymi, które przyciągają do kin widzów. Druga połowa br. obfituje w spektakularne premiery kinowe (nowe filmy z serii o Batmanie i Bondzie, „Madagaskar” czy „Epoka lodowcowa”), co powinno przełożyć się bezpośrednio na wzrost frekwencji kinowej, a pośrednio na dalszy wzrost wydatków w tym medium - prognozuje Świątek.

>>> 3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty

Zobacz tabelę

Autor:tw

Więcej informacji:reklama kinowa, Kantar Media

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas