W I kwartale br. na reklamę out of home w Polsce wydano 121,8 mln zł, czyli 5,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast wartość reklamy tranzytowej wyniosła 2,7 mln zł.
Dane Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej pokazują, że w I kwartale br. wydatki na reklamę outdoorową w Polsce wróciły do poziomu sprzed dwóch lat. - Należy przypomnieć, że I kwartał ub.r. był jednym z najsłabszych w ostatnich kilku latach na rynku out of home. Warto także zauważyć, że bieżący rok branża rozpoczęła z mniejszą liczbą powierzchni ekspozycyjnych niż rok temu - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Z roku na rok coraz większe znaczenie na reklamy out of home mają sieci handlowe i hipermarkety, a coraz mniejsze - operatorzy telefoniczni. Lech Kaczoń zauważa, że coraz mniej na reklamę zewnętrzną przeznaczają producenci żywności. - Potwierdza to postawy konsumentów z niektórych grup społecznych, którzy w sytuacji osłabienia gospodarczego i spadku potencjału nabywczego w pierwszej kolejności są skłonni oszczędzać właśnie na zakupie żywności - komentuje Kaczoń.
Zobacz tabelę
- Dzięki stosunkowo niskim cenom druku, coraz częściej z reklam zewnętrznych korzystają nawet pojedyncze osoby, które mają coś do zakomunikowania. Interesujący jest wzrost wydatków na promocję filmów kinowych, co jest także związane z liczbą ich produkcji i koniecznością konkurowania między sobą ich dystrybutorów - opisuje Lech Kaczoń. - I kwartał roku, podobnie jak IV, jest też okresem wzmożonej promocji samochodów - dodaje.
Udział reklamy tranzytowej w wielkości sprzedaży out of home wyniósł w I kwartale br. 2,2 proc., czyli podobnie jak rok wcześniej. Wydatki na tę formę reklamy wzrosły w skali roku o 5,4 proc. Wśród członków IGRZ reklamę tranzytową oferują firmy AMS, Business Consulting i CAM Media.
Wszystkie powyższe zestawienia obejmują dane następujących firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Ta lista nie zmieniła się w porównaniu z I kwartałem ub.r.