Radio2014-01-15
8

RMF FM liderem rynku radiowego w 2013 r, w dół Jedynka i Trójka

W 2013 roku liderem rynku radiowego było RMF FM, które zanotowało wzrost udziału w rynku. Straciły za to zajmujące kolejne miejsca Radio ZET, Jedynka i Trójka.

Jak wynika z danych z badania Radio Track SMG/KRC A Millward Brown Company przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl, udział stacji RMF FM w 2013 roku wyniósł 24,9 proc., podczas gdy jego udział rok wcześniej wynosił 24,7 proc.  Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z wynikiem na poziomie 15,40 proc., o 0,4 pkt. proc. niższym niż rok wcześniej.

Trzecia pozycja należała do Jedynki, której udział w 2013 roku uplasował się na poziomie 10,50 proc. Rok wcześniej wynosił 11,60 proc. Z kolei udział zajmującej czwartą lokatę Trójki to 7,40 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,20 proc.

Przedstawiciele Polskiego Radia i Eurozetu nie chcą komentować spadku udziałów swoich stacji, bo zgodnie twierdzą, że nie można porównywać danych z całego 2013 roku do tych 2012 roku. - W związku ze zmianą w metodologii ważenia jedynym okresem porównywalnym są wyniki dla czwartego kwartału, a dane z 12 miesięcy roku 2013 nie są wprost porównywalne z 12 miesiącami roku 2012 - mówi nam Katarzyna Szczepanik, rzecznik prasowa Eurozetu.

Zobacz tabelę

Wspomniana zmiana polegała na tym, że w październiku 2012 w celu wyrównania struktury próby do struktury populacji do ważenia danych surowych wprowadzono kategorię wykształcenia. Została ona dodana do dotychczas stosowanych kategorii takich jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wielkość gospodarstwa oraz dzień tygodnia. Modyfikacja ta mogła omieć wpływ zmniejszenie wyniku stacji słuchanych w dużej mierze przez osoby najbardziej wykształcone, bo spadł ich udział w próbie.

Na piątym miejscu zestawienia znalazło się Radio Maryja, którego udział w 2013 roku wyniósł 2,7 proc. (rok wcześniej 2,3 proc.). Natomiast udział Eski Rock spadł z 1,8 proc. do 1,5 proc. Od grudnia ub.r. stacja ta pozostała jedynie w Warszawie, a w innych miastach została zastąpiona przez Vox FM (więcej na ten temat)

- W moim odczuciu rynek zachowuje się stabilnie z niewielkimi zmianami. Są okresy lepsze i gorsze dla danych stacji. Widać to chociażby na zmianach na plus i minus w przedziałach półrocznych (dane na kolejnej podstronie - przyp.) - komentuje wyniki Krzysztof Kulesz, deputy buying director w domu mediowym ZenithOptimedia.

Autor:pp / mk

KOMENTARZE(8)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas