Internet2018-05-28
8

Po wejściu RODO Facebook i Google pozwane o 7,6 mld euro za niedozwolone praktyki

Organizacja non-profit noyb.eu oskarżyła Facebook i Google, że po wejściu w życie przepisów RODO ich serwisy wymuszają na użytkownikach zgody na akceptację przetwarzania danych strasząc zablokowaniem dostępu do usług. Zdaniem oskarżycieli taka praktyka to zaprzeczenie ducha RODO, a Facebook i Google powinny zapłacić kary w łącznej wysokości 7,6 mld euro.

Przepisy zwane w skrócie RODO (GDPR) weszły w życie na terenie Unii Europejskiej w 25 maja br. Nakładają one na firmy dodatkowe obowiązki związane z przetwarzaniem danych, a użytkownikom mają zapewnić większe bezpieczeństwo w kwestii ich prywatności. RODO obowiązuje także największe światowe firmy internetowe, m.in. Facebooka i Google w odniesieniu do ich użytkowników mieszkających w krajach unijnych.

Facebook i Google przed wejściem w życie RODO zażądały od swoich użytkowników akceptacji nowego regulaminu dotyczącego przetwarzania ich danych.

Sposób zastosowania RODO przez Facebook i Google wzbudził jednak protest organizacji non-profit noyb.eu, która skierowała przeciwko obu firmom pozwy sądowe.

Max Schrems, szef noyb.eu wyjaśnia, że pozwy dotyczą niedozwolonych praktyk stosowanych przez Facebook i Google wobec użytkowników, którym nie pozostawia się wyboru – muszą oni zaakceptować nowe regulaminy przewidujące przetwarzanie danych lub będą zmuszeni do rezygnacji z korzystania z serwisów prowadzonych przez Facebook oraz Google. Tymczasem, jak podkreśla Schrems internauci powinni mieć możliwość rezygnacji z części usług i wybrać jedynie te, którym zechcą przekazywać swoje dane osobowe.

W pozwach przygotowanych przez noyb.eu zawarto żądanie nałożenia na wspomniane firmy kar przewidzianych przez przepisy europejskie. W wypadku Facebooka miałaby to być kwota 3,9 mld euro, od Google w pozwie zażądano 3,7 mld.

W odpowiedzi na inicjatywę noyb.eu Google i Facebook w oświadczeniach podkreśliły, że w ostatnich miesiącach zaangażowały spore środki i wykonały wiele istotnych działań by w pełni sprostać nowym wymaganiom związanym z RODO.

W pierwszym kwartale br. Facebook miał 2,2 mld użytkowników aktywnych w skali miesiąca i 1,45 mld w skali dnia. Firma zanotowała 11,97 mld dolarów wpływów (wobec 8,03 mld dolarów rok wcześniej) i 4,99 mld dolarów zysku netto (w I kwartale ub.r. było to 3,06 mld dolarów).

Z kolei w I kwartale 2018 roku holding Alphabet wykazał wzrost przychodów o 26 procent, a zysk netto przekroczył kwotę 9,4 mld dolarów. Motorem kwartalnych wzrostów był koncern Google, który wypracował z górą 26,6 mld przychodów z segmentu reklamowego.

Autor:ps

Więcej informacji:Facebook, Google, RODO, pozew

KOMENTARZE(8)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas