Telewizja2020-09-05
4

Rozwój telewizji hybrydowej pozytywnie wpłynie na rynek telewizorów

Pandemia koronawirusa wpłynęła na spadek produkcji i sprzedaży telewizorów w Polsce w kwietniu i maju. Sytuacja zaczęła się poprawiać od maja, a zdaniem ekspertów szybkie odbicie nastąpi w przyszłym roku. Pozytywnie na rynek sprzedaży odbiorników telewizyjnych ma wpłynąć rozwój HbbTV.

Jak wynika z raportu Związku Cyfrowa Polska „Telewizory i monitory przyszłości. Rozwój rynku w Polsce na tle światowym i europejskim” średnia sprzedaż telewizorów w Polsce w ostatnich pięciu latach wahała się w przedziale 2,1-2,4 mln sztuk.

Znaczną część z tego stanowiły odbiorniki wyposażone w technologię smart. W 2019 roku było to 1,5 mln sztuk. Jak podaje Związek Polska jest szóstym rynkiem w Europie w kolejności pod względem sprzedaży odbiorników. Więcej od nas kupują Niemcy, Anglicy, Francuzi, Włosi i Hiszpanie.

Pandemia COVID-19 przyczyną spadku produkcji i sprzedaży telewizorów

Producenci telewizorów przyznają, że pandemia koronawirusa miała wpływ na ich rynek. Z raportu wynika, że najgorszymi miesiącami w sprzedaży telewizorów w tym roku były marzec i kwiecień, kiedy handel elektroniką z uwagi na zamknięcie sieci handlowych spadł niemal do zera.

W pierwszym kwartale 2020 roku w Polsce sprzedano ponad 437 tys. sztuk telewizorów, czyli o prawie 10 proc. mniej niż w tym samym okresie w roku poprzednim. Natomiast z obserwacji branży wynika, że spadek był tylko czasowy. Według handlowców i producentów, w maju 2020 roku wyraźne było ożywienie i wzrosty sprzedaży.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Jak wynika z badania, producenci spodziewają się w najbliższym czasie pewnego wzrostu popytu na odbiorniki telewizyjne w Polsce, ponieważ mija 7 lat od ostatniego dużego wzrostu, który miał miejsce w latach 2012/2013 i był spowodowany wyłączeniem telewizji analogowej na rzecz telewizji cyfrowej. Jednocześnie kolejny etap cyfryzacji telewizji naziemnej (DVB-T2), który jest wdrażany w Polsce, powinien zachęcić konsumentów do wymiany odbiorników na nowe - prognozuje Cyfrowa Polska. Eksperci Związku przewidują, że 2021 roku będzie zwyżkowy w sprzedaż z uwagi na odbywające się w tym roku dwie imprezy sportowe - Euro oraz Igrzyska Olimpijskie.

Polacy stawiają na zakup nowoczesnego sprzętu

Raport Cyfrowej Polski wskazuje również na zmieniające się trendy zakupowe Polaków. Polscy konsumenci coraz rzadziej wybierają tanie modele telewizorów, za to wolą sprzęt nowocześniejszy, typu smart, z dobrą jakością dźwięku i obrazu.

- Niemal co roku pojawiają się nowe modele odbiorników z coraz to lepszą jakością obrazu i dźwięku, wyposażone w kolejne nowe technologie, a producenci prześcigają się w dodawaniu nowych funkcjonalności, które jeszcze bardziej mają przekonać konsumentów do zakupu - komentuje Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. - Dziś dla konsumentów telewizor to nie tylko narzędzie do odbioru kanałów telewizyjnych, jak to było dawniej, ale dzięki podłączeniu do internetu stał się on prawdziwym centrum rozrywki i edukacji w każdym domu - dodaje.

Wejście technologii DVB-T2 i HbbTV

Eksperci zauważają, że na polski rynek telewizorów w najbliższym czasie wpływ będzie mieć też kolejny etap cyfryzacji telewizji - wprowadzenia technologii DVB-T2 oraz HbbTV. Jak podaje Cyfrowa Polska w 2019 roku 62 proc. wszystkich polskich gospodarstw domowych posiadało co najmniej jeden telewizor wyposażony w moduł pozwalający odbierać naziemną telewizję cyfrową w standardzie DVB-T2. Jednocześnie prognozuje się, że w tym roku ten poziom sięgnie 77 proc., a w 2021 roku - nawet 91 proc. Kolejnym impulsem rozwoju rynku telewizorów będzie telewizja hybrydowa.

- To kolejny krok w rozwoju telewizji. HbbTV dostarczy widzom możliwość korzystania z zupełnie nowych usług, aplikacji i innowacyjnych rozwiązań. Jesteśmy na ostatnim etapie prac legislacyjnych nad przepisami, które wprowadzają nowe wymagania dla producentów telewizorów - mówi Wanda Buk, wiceminister cyfryzacji.

Znaczenie dla gospodarki w Polsce

Eksperci podkreślają, że utrzymujący się stabilny popyt na telewizory oraz dobre perspektywy rozwojowe dla tego rynku ma ogromne znaczenie także dla polskiej gospodarki.  Jak podaje Związek Cyfrowa Polska produkcja odbioróników telewizyjnych w Polsce sięga średnio 20 mln sztuk rocznie, które powstają w 7 zakładach produkcyjnych znajdujących się w naszym kraju. 90 proc. z wyprodukowanych telewizorów nich trafia na rynki zachodnie, głównie do Niemiec.

- HbbTV to nowa hybrydowa technologia, która rozszerza możliwość wykorzystania sygnału telewizyjnego do nadawania treści interaktywnych w formie aplikacji. Nie są one instalowane w systemie operacyjnym telewizora, jak w typowym dzisiaj Smart TV, ale nadawane przez stacje telewizyjne. Dlatego potrzebny jest też nowy czytelny sposób ochrony praw konsumentów, którzy powinni wiedzieć do kogo zgłaszać usterki w działaniu HbbTV. Sygnał, który jest wysyłany, powinien być wcześniej sprawdzony i certyfikowany przez nadawcę pod kątem poprawnego działania na produktach wszystkich marek dostępnych na rynku - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Łęgiewicz, dyrektor ds. publicznych w Samsung Polska.

- Z naszej perspektywy najlepsze wykorzystanie tej technologii to wypadkowa współpracy nadawców, producentów oraz organizacji konsumenckich - dodaje.

Autor:mk

Więcej informacji:telewizor, raport, telewizja hybrydowa

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas