Badania2018-03-21
6

41 proc. widzów chce samodzielnie wybierać płatne kanały. HBO i Canal+ najbardziej pożądane

Tworzeniem samodzielnych pakietów stacji jest zainteresowanych 41 proc. polskich widzów z dostępem do sieci. W takim modelu najbardziej pożądanymi kanałami są marki premium - HBO i Canal+ oraz silne brandy międzynarodowych nadawców - Discovery i National Geographic.

41 proc. polskich telewidzów z dostępem do sieci byłaby zainteresowana samodzielnym wyborem stacji, a nie szerokich pakietów dostępnych w ofercie operatorów - wynika z badania VideoTrack III agencji mediowej Wavemaker

Największe zainteresowanie takim rozwiązaniem okazują klienci platform cyfrowych, którzy charakteryzują się tym że mają obecnie dostęp do najszerszej puli kanałów. Wśród nich zainteresowanie modelem „a la carte” deklaruje 45 proc. osób. W przypadku widzów naziemnych jest to 41 proc., a kablowych - 38 proc.

- Niewykluczone, że niekorzystne tendencje na rynku płatnej telewizji wymuszą na operatorach uelastycznienie modeli sprzedaży. Liczba gospodarstw z płatną telewizją skurczyła się o 1,5 pkt proc. do 63,7 proc., jak pokazują ostatnie dane z badania założycielskiego Nielsena - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w agencji Wavemaker. - Taki spadek nie zdarzył się przez ostatnich kilka lat (od czasu zakończenia pierwszego etapu cyfryzacji) i może być motorem głębszych zmian w systemie sprzedaży operatorów, doświadczających coraz poważniejszej konkurencji ze strony serwisów streamingowych. W USA, gdzie podobne tendencje obserwowane są już znacznie dłużej, operatorzy zmierzają jednak raczej w kierunku skinny bundle, czyli odchudzonej paczki kanałów dostępnych dla widzów np. przez internet - analizuje autorka badania.

Z badania wynika, że w poszczególnych grupach wiekowych model „a la carte” najbardziej interesuje widzów w wieku od 25 do 34 lat, a więc tych którzy są dziś aktywnymi użytkownikami wideo na życzenie, w tym serwisów subskrypcyjnych. W tej grupie co druga osoba wolałby kupić pojedyncze wybrane kanały telewizyjne niż całe pakiety z oferty operatorów.

Prezes Wavemaker Izabela Albrychiewicz mówi, że wzrost rynku SVOD oznacza rosnącą presję na operatorów płatnej TV. - I chociaż wprowadzenie modelu à la carte jest wizją raczej odległą, to ciekawi nas jakie stacje są dziś motorem sprzedaży pakietów i do których marek widzowie są najbardziej przywiązani - komentuje.

Listę kanałów, jakie widzowie wybraliby do swoich pakietów, otwierają silne marki międzynarodowych nadawców: HBO (w modelu „a la carte” dostęp do tych kanałów kupiłoby 44 proc. osób), Canal+ (33 proc.), Discovery (29 proc.) i National Geographic (24 proc.).

Wysokie notowania osiągnął też nowy gracz na polskim rynku - Eleven Sports Network, wskazywany przez 15 proc. badanych.

Jak czytamy w badaniu, w przypadku wymienionych stacji odsetek kobiet i mężczyzn zainteresowanych kupowaniem ich osobno okazał się wyrównany, natomiast kanały sportowe, silnie reprezentowane w rankingu, były zdecydowanie bardziej interesujące dla mężczyzn.

Miesięczny dostęp do jednego kanału polscy telewidzowie wyceniają najczęściej do 5 zł (taką kwotę wskazuje 29 proc. polskich widzów). 25 proc. badanych deklaruje kwotę od 6 do 10 zł, 22 proc. - od 11 do 20 zł, a 8 proc. - 50 zł.

Badanie VideoTrack III Wavemaker zrealizował w październiku 2017 roku metodą CAWI na grupie 2 tys. osób w wieku 16+.

Autor:Michał Kurdupski

Więcej informacji:VideoTrack III, Wavemaker, a la carte

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas