Kultura2020-10-16
2

Sieć kinowa AMC Theatres może nie przetrwać

Kino AMC w Columbus, Ohio/Wikimedia CommonsKino AMC w Columbus, Ohio/Wikimedia Commons

Ważą się losy największej sieci kinowej na świecie AMC Theatres. Firma poinformowała, że gotówki na bieżącą działalność może jej starczyć do końca tego roku, góra - do początku 2021 roku. Spółka szuka różnych rozwiązań wyjścia z tej sytuacji.

AMC Theatres, największa sieć kinowa na świecie poinformowała Komisję Papierów Wartościowych i Giełd w USA we wtorek 13 października, że jej istniejące zasoby gotówkowe zostaną „w znacznym stopniu wyczerpane” do końca 2020 lub na początku 2021 roku z powodu „ zmniejszonej liczby premier filmów w czwartym kwartale” oraz z powodu „braku znaczącego wzrostu frekwencji w kinach”.

Po tej informacji cena akcji AMC spadła na giełdzie o ok. 6 proc., do 3,55 dolara. Wczoraj kurs akcji spadł jeszcze mocniej - do poziomu 2,78 dolara.

Warto w tym miejscu zaznaczać, że cena na początku 2020 roku wynosiła 7,5 dolarów, ale jak tłumaczą analitycy, została zdziesiątkowana przez pandemię COVID-19 i związany z nią kryzys w branży kinowej.



Niska frekwencja zabija biznes kinowy

Firma twierdzi, że ma dwie drogi wyjścia z obecnego kryzysu: albo wzrośnie liczba widzów w jej kinach albo będzie musiała znaleźć nowe sposoby na pozyskanie dodatkowych pieniędzy.

AMC ponownie otworzyło 494 ze swoich prawie 600 kin w USA udostępniając w nich (zgodnie z odgórnymi wytycznymi) od 20 proc. do 40 proc. miejsc.

W związku z obecną sytuacją wywołaną pandemią koronawirusa, sieci AMC nie udaje się sprzedać tylu biletów, by zapełnić w 100 proc. widownię. Od czasu ponownego otwarcia amerykańskiego rynku kinowego późnym latem, AMC obsłużyła ponad 2,2 miliona gości. Oznacza to spadek frekwencji o 85 proc.w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Firma podkreśla, że zwiększenie płynności finansowej nie będzie łatwe bez powrotu do normalnego biznesu. Dlatego AMC bada dodatkowe sposoby finansowania, bierze pod uwagę renegocjacje umów najmu z właścicielami, a nawet potencjalną sprzedaż aktywów czy pozyskanie inwestora.

- Istnieje poważne ryzyko, że te potencjalne źródła płynności nie zostaną zrealizowane lub będą niewystarczające do wygenerowania znaczących ilości dodatkowej płynności, która byłaby wymagana, dopóki spółka nie będzie w stanie osiągnąć bardziej znormalizowanych poziomów przychodów operacyjnych - informuje firma.

##NEWS https://m.wirtualnemedia.pl/m/artykul/cineworld-zamyka-kina-w-wielkiej-brytanii-i-usa-zwolni-45-tys-osob ##

Dużym problemem spore zadłużenie

AMC ma około 5 mld dolarów zadłużenia, a wysokie zadłużenie oznacza wysokie koszty odsetek. AMC, którego większościowym właścicielem jest chiński konglomerat Wanda, zwiększył zadłużenie przed pandemią szeregiem przejęć, wypłatą dywidend i modernizacji swoich kin.

Spółka w zgłoszeniu do SEC poinformowała, że zebrała blisko 40 mln dolarów ze sprzedaży akcji. Okazuje się to jednak niewystarczające, bo koszty prowadzonej działalności wynoszą ok. 115 mln dolarów miesięcznie, a od 30 sierpnia firma miała około 500 mln dolarów wpływów. Dlatego spółka rozważa sprzedaż aktywów, joint venture, sprzedaż inwestycji mniejszościowych i nowe rundy sprzedaży akcji lub obligacji. Niedawno AMC sprzedała swoje bałtyckie kina i, jak podało jedno ze źródeł, prowadziło rozmowy o zbyciu swoich skandynawskich kin.

Eksperci uważają, że pierwszym aktywem w aukcji upadłości byłby AMC Classic, dawne kina Carmike Cinemas nabyte w 2016 roku.

Blisko 100 proc. spadek sprzedaży biletów

AMC otworzyła ponad 80 proc. swoich kin w USA, ale brak nowych treści filmowych spowodował 85 proc. spadek frekwencji w tych kinach. I chociaż tylko 17 proc. kin AMC w USA nie zostało jeszcze ponownie otwartych (niektóre w Północnej Karolinie i Waszyngtonie wkrótce pojawią się w internecie), „najbardziej dochodowe kina” w Kalifornii i Nowym Jorku wciąż mają niepewny harmonogram ponownego uruchomienia. Firma poinformowała, że te 17 proc. kin, które jeszcze nie zostały otwarte po lockdownie, wygenerowało 23 proc. przychodów krajowych AMC w 2019 roku. 

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Po informacji o tym, że MGM przeniosło następny film o Jamesie Bondzie „No Time to Die” z listopada br. na wiosnę 2021 roku, analityk Alan Gould z Loop Capital stwierdził, że to „możliwy sygnał śmierci dla AMC”.

Gould prognozuje, że sprzedaż biletów w kinach w USA spadła o 95 proc. w trzecim kwartale i o 85 proc. w czwartym kwartale. Uważa, że ​​sprzedaż biletów na rynku krajowym osiągnie wartość 2,4 mld dol. w tym roku i 8,6 mld dol. w 2021 roku w porównaniu do 11,3 mld dol. w 2019 roku. Oczekuje również, że liczba ekranów spadnie do około 36 000 w ciągu najbliższych dwóch lat, z 41 000 obecnie.

Dyrektor generalny AMC Adam Aron powiedział, że wyjątkowa umowa z wytwórnią Universal zapewni mu przewagę nad konkurencyjnymi kinami dzięki kilku filmom, w tym  „Kajillionaire”, „Come Play”  i  „Let Him Go”.

Chwilowe wyjście na prostą?

Spółce udało się pozyskać 500 mln dolarów z oferty długu na początku pandemii, a kolejne 200 mln dolarów z restrukturyzacji zadłużenia, co również obniżyło zadłużenie i koszty odsetek oraz przesunęło niektóre terminy spłaty. Silver Lake Partners zainwestował 600 mln dolarów w AMC w 2018 roku, ale nie wiadomo, czy firma inwestycyjna ich uratuje.
AMC dzierżawi 875 kin (10,1 tys. ekranów) i jest właścicielem lub częściowo właścicielem 62 sieci kin (561 ekranów) na całym świecie. W USA AMC zarządza siedmioma sieciami kinowymi i 73 ekranami lub jest nimi częściowo zainteresowane.

Jeszcze kilka dni wcześniej, 6 października AMC informowała, że nie planuje zamknięcia żadnego ze swoich kin, które zostały ponownie otwarte w związku z pandemią koronawirusa. Spółka  zachwalała umowę z Universalem, która pozwala studiu na wydawanie filmów na żądanie 17 dni po emisji w kinach.  - Na szczęście dla AMC, nasza przełomowa umowa z Universal Studios ogłoszona tego lata stawia AMC w pozycji, w której możemy otwierać nasze kina, gdy inni mogą czuć potrzebę zamknięcia  - powiedział Aron. - Czujemy się w pełni komfortowo pokazując filmy Universal w naszych kinach, nawet jeśli stosują one wideo premium na żądanie,Dzieje się tak, ponieważ AMC będzie mieć udział w przychodach ze składek pochodzących z ich wczesnej dostępności w domu ”- kontynuował.

Autor:bg

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas