Reklama2015-01-14
2

Sieci sklepów coraz więcej reklamują się w radiu. Liderem Lidl, mocno w górę Biedronka, Euro-Net i Media Expert

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Sieci handlowe w 11 miesiącach ub.r. wydały na reklamy10 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej wzrosły wydatki Media Expert, Euro-Net Warszawa i Jeronimo Martins Polska, a liderem jest Lidl Polska. O ponad jedną trzecią zwiększyły się inwestycje reklamowe w radiu.
 

Branża handlowa cennikowo wydała na reklamę w mediach (bez internetu) przez jedenaście miesięcy 2014 roku ponad 3,1 mld zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. Było to 10,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Udział handlu we wszystkich wydatkach na reklamę wyniósł w omawianym okresie ub.r. 11,9 proc. Handel był drugą po kategorii farmaceutyków i leków branżą z największymi nakładami na reklamę.

Liderem wydatków reklamowych wśród sieci handlowych był w ub.r. Lidl Polska. Ta sieć dyskontów, znana m.in. z reklam z Pascalem Brodnickim i Karolem Okrasą przeznaczyła na promocję w mediach pozainternetowych 412,7 mln zł, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

Lidl latem ub.r. ogłosił, że jest zadowolony z dwuletniej współpracy z Okrasą i Brodnickim i nie zamierza kończyć kampanii z ich udziałem (więcej o tym). Bardzo pozytywnie te działania oceniła też branża reklamowa (przeczytaj komentarze).

Procentowo najbardziej swój budżet reklamowy zwiększyła sieć Media Expert, krytykowana w ostatnich tygodniach za zbyt nachalną kampanię z udziałem piosenkarki Eweliny Lisowskiej (więcej o tym). Cennikowe nakłady reklamowe firmy wzrosły rok do roku o 77 proc. - do ok. 131,0 mln zł. Pod koniec grudnia ub.r. spółka w odpowiedzi na liczne protesty internautów postanowiła ograniczyć emisję spotu z Lisowską.

Niewiele mniejszy wzrost wydatków reklamowych zanotowała sieć Euro-Net Warszawa. W 2014 roku wydatki reklamowe tej firmy były wyższe o 56,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku. Wyniosły one 131,6 mln zł.

Z kolei Jeronimo Martins Polska, właściciel dyskontów Biedronka i drogerii Hebe, wydał na reklamy o 48 proc. więcej - 278,5 mln zł. Firma reklamuje w mediach przede wszystkim Biedronkę, regularnie informując o jej cotygodniowych promocjach cenowych. W ub.r. w komunikacji Biedronki pojawiło się kilka zaskakująco niestandardowych reklam: seria wizerunkowych spotów ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to), reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej) oraz operowe spoty promocji włoskiej żywności (więcej o tym). We wrześniu ta sieć dyskontów przeprowadziła pierwszą w swojej historii loterię konsumencką - „Zdrapka w kropki”.

Zobacz tabelę


Z analizy danych Kantar Media wynika, że sieci handlowe coraz częściej lokują swoje budżety marketingowe w radiu. W okresie styczeń - listopad ub.r. cennikowe wydatki w tym medium wzrosły rok do roku o 36,5 proc., do 984,7 mln zł. Wyraźnie podskoczyły też inwestycje w kinach - o ponad 88 proc., do 50,6 mln zł. Za to wydatki w prasie codziennej zmalały o 9,7 proc. i wyniosły niecałe 195 mln zł.

Niezmiennie największy udział w budżetach reklamowych sieci handlowych ma telewizja. Na reklamę w tym medium sieci przeznaczyły w omawianym okresie prawie 1,39 mld zł, o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zobacz tabelę

Autor:bg

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas