Radio2021-01-14
17

W 2020 roku zasięg dzienny radia spadł o milion słuchaczy. „Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami”

W 2020 roku radia słuchało każdego dnia o prawie milion osób mniej niż w 2019 roku - uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 68,9 proc., a średni czas słuchania uplasował się na poziomie 263 minut. Liderem słuchalności w zeszłym roku było RMF FM, a PR1 i PR3 odnotowały najgorsze wyniki w historii. Udział w czasie słuchania zwiększyły Grupa RMF, Eurozet i Grupa Radiowa Agory - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Średni dobowy zasięg radia w 2020 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 68,9 proc. (20,69 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 3,3 pkt. proc. (968 tys. osób) - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.

Najbardziej spadł zasięg radia wśród osób pomiędzy 15-24 rokiem życia - z 67,2 proc. do 63,3 proc. (z 2,7 mln do 2,5 mln). W grupie 25-39 lat zasięg zmniejszył się z 75,3 proc. do 71,5 proc. (z 6,6 mln do 6,2 mln), 40-59 lat - z 75,9 proc. do 73,1 proc. (z 7,8 mln do 7,6 mln), a 60-75 lat - z 65,3 proc. do 62,9 proc. (4,5 mln osób).

- Obserwacja zmian słuchalności, które miały miejsce w ubiegłym roku wskazuje na to, że był to rok nietypowy a słuchalność radia ilustrowana wskaźnikiem zasięgu dziennego wraca do poprzedniego poziomu, gdy tylko sytuacja społeczna normuje się – łagodnieją restrykcje a życie wraca na utarte tory pracy, dojazdów, podróży, spotkań towarzyskich. W oparciu o te analizy można wnioskować, że kolejny rok, niosący nadzieję opanowania pandemii dzięki szczepieniom i powrotowi normalności, pozwoli na odbicie wskaźników słuchalność - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Romaniuk, client director w Kantar Polska odpowiedzialna za badania RadioTrack.

W dni powszednie średni dobowy zasięg radia wyniósł 71,1 proc. (po spadku z 74,1 proc.), a w weekendy - 63,5 proc. (67 proc.).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku wyniósł 263 minuty. W 2019 roku było to 269 minut.

- Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami. Inaczej pracujemy i inaczej spędzamy wolny czas. Pracujemy z domów więc o ile tylko można wolny czas spędzamy poza domem. To z kolei wpływa na sposób w jaki konsumujemy media. W tym również radio - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub. - Krócej słuchamy radia w drodze do pracy bo ta często ogranicza się do przejścia z kuchni do pokoju. W trakcie ciągłych spotkań video ciężko słuchać równocześnie radia, a chcąc odgrodzić się od dźwięków domowych łatwiej jest założyć słuchawki i włączyć muzykę lub radio online z komputera niż słuchać „normalnego” radia. Zwłaszcza, że coraz lepsza jest oferta nadawców stricte digitalowych. Suma powyższego bez wątpienia wpływa na krótszy czas konsumpcji radia - analizuje ekspert.

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu w 2020 roku wyniósł 37,9 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (36,3 proc.). Dalej plasują się: praca (13,6 proc.) i inne miejsce (6,3 proc.).

Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w 2020 roku wyniósł 64,9 proc. Dalej plasują się: internet (6,4 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (2,1 proc.).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do wczesnego popołudnia. Medium większym zainteresowaniem cieszy się w dni powszednie, niż w weekendy. W szczytowym momencie w dni powszednie radia słucha około 25 proc. Polaków w wieku 15-75 lat. Z kolei w weekendy w peaku jest to około 20 proc.

Udany rok dla RMF FM

W 2020 roku łączny udział Grupy RMF w czasie słuchania wyniósł 35,5 proc. wobec 33,8 proc. Udział lidera RMF FM pod względem słuchania w 2020 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 29,3 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 1,5 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.

Słuchalność ponadregionalnego RMF Classic wzrosła - z 1,3 do 1,5 proc. Sieć RMF Maxxx utrzymała wynik na poziomie 2019 roku - 3,9 proc. - RMF FM broni pozycji lidera konsekwentną i adresowaną do masowego słuchacza ramówką - komentuje Maciej Niepsuj.

Słuchalność stacji Grupy Eurozet wzrosła z 16,8 proc. do 17,5 proc. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,5 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-grudzień 2019 wzrósł o 0,3 pkt. proc.).

Udział ponadregionalnego Antyradia wzrósł z 2,1 proc. do 2,3 proc., sieci Meloradio - z 1,1 proc. do 1,2 proc. Chillizet zachowało 0,2 proc., a stacje sieci Radio Plus należące do Eurozetu - 1,2 proc.

Łączny udział rozgłośni z Grupy ZPR Media spadł w 2020 roku do 13,7 proc. z 14,5 proc. w 2019 roku. Sieć Eska miała 7,4 proc udział w rynku, po spadki o 0,4 pkt. proc. Vox FM spadło z 3,5 proc. do 3,4 proc., a Radio Wawa - z 1,8 proc. do 1,6 proc.

Stacje sieci Radio Plus, które należą do Grupy ZPR Media, uzyskały 1 proc. - tyle samo co w 2019 roku.

Najgorsze wyniki w historii PR1 i PR3

Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 0,5 pkt. proc. do 5,2 proc. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

3,8 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która również odnotowała najsłabszą słuchalność w historii. Udział tej stacji zmalał zdecydowanie najbardziej w zestawieniu - o 1,3 pkt. proc. do 3,8 proc.

PR3 w 2020 roku względem 2019 roku spadł z piątej na siódmą lokatę. - Trójka z kolei traci słuchaczy, bo ci podążają za ludźmi którzy tę stację tworzyli przez lata a teraz funkcjonują niezależnie od Polskiego Radia - komentuje ekspert z MullenLowe MediaHub.

Anteny Polskiego Radia miały razem 10,1 proc. udziału, podczas gdy w 2019 roku - 11,8 proc. (raport uwzględnia kanały cyfrowe nadawcy). Wzrost zanotowało Polskie Radio 24 - z 0,5 proc. do 0,6 proc., a udział Programu II był bez zmian - 0,4 proc.

Słuchalność rozgłośni Grupy Radiowej Agory wzrosła z 6,4 proc. do 6,9 proc. Identyczny jak w 2019 roku udział miały Radio Złote Przeboje (2,9 proc.) i Radio Pogoda (1 proc.). Tok FM zyskało z 2,1 proc. do 2,5 proc., a Rock Radio - z 0,5 proc. do 0,6 proc.

Regionalne rozgłośnie publiczne Audytorium17 miały 4,8 proc. udziału, wobec 4,7 proc. w 2019 roku.

Autor:MK

KOMENTARZE(17)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas