Reklama2013-01-29
2

Spadają wydatki na reklamę zewnętrzną

W 2012 r. wartość reklamy out of home w Polsce wyniosła 561,73 mln zł, czyli o 6,26 proc. mniej niż rok wcześniej. Za to więcej o 2,2 proc. więcej - 18,41 mln zł - wydano na reklamę tranzytową.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że zdecydowanie najwięcej w ub.r. na marketing outdoorowy przeznaczyły firmy z branży sprzedaży - 124,5 mln zł (co stanowi 22,2 proc. wartości reklamy zewnętrznej, przy czym aż 19,7 proc. przypadło na reklamy hipermarketów, galerii i sieci handlowych). Wydatki producentów i dystrybutorów żywności wyniosły 71 mln zł (12,6 proc. wartości branży outdoorowej), firm z sektora rozrywki i kultury - 67,5 mln zł (12 proc.), sektora telekomunikacyjnego - 66,8 mln zł (11,9 proc.), a sektora motoryzacji i transportu - 47,2 mln zł (8,4 proc.).

- Wynik po pierwszym półroczu ub.r. pozwalał rokować utrzymanie wartości reklamy zewnętrznej na poziomie dwóch wcześniejszych lat. Jednak straty spowodowane znaczącym spadkiem w trzecim kwartale nie pozwoliły na osiągnięcie takiego wyniku. Również Euro 2012 wpłynęło na to negatywnie - komentuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Część budżetów reklamowych, przeznaczonych na reklamę out of home, została zrealizowana poza firmami należącymi do branży. Chodzi przede wszystkim o liczne indywidualne kontrakty na ekspozycję reklamy wielkoformatowej na elewacjach budynków, zawierane bezpośrednio między reklamodawcami i właścicielami nieruchomości - dodaje.

W taki sposób powierzchnie reklamowe wykupywały m.in. firmy z sektorów telekomunikacji, odzieży i obuwia oraz środków pielęgnacji ciała, dlatego chociaż według danych IGRZ mocno - łącznie o 33 mln zł w skali roku - ograniczyły wydatki na outdoor, w rzeczywistości ten spadek mógł być mniejszy. Aż o 53 proc. mniej na reklamę zewnętrzną przeznaczyły biura podróży. Za to wzrosły wydatki firm z branż motoryzacji i transportu oraz żywności.

Zobacz tabelę


Na reklamę tranzytową przypadło w ub.r. 3,28 proc. środków przeznaczonych na marketing outdoorowy. Chociaż w skali roku jej wartość wzrosła o 2,2 proc., to jest obecnie ponad dwa razy niższa niż w 2008 roku. - Sądzimy jednak, że w najbliższych latach możemy liczyć na zwrot w zakresie możliwości wykorzystania tej reklamy. Pod warunkiem że dysponenci transportu miejskiego powrócą ostatecznie do „polityki pozyskiwania pieniędzy”, a nie jedynie ich wydawania. Mają bowiem różne pomysły, jak chociażby warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, który zamierza cenzurować treści reklam - ocenia Lech Kaczoń. - Są jednak miasta i aglomeracje, które poważnie podchodzą do kwestii reklamy tranzytowej. Przygotowały lub przygotowują koncepcje dla wykorzystania środków transportu miejskiego dla reklamy. W spójny i uporządkowany sposób. Rok 2013 będzie sprawdzianem tych działań - zaznacza Kaczoń.

Z członków Izby nośniki reklamy tranzytowej oferują AMS, Business Consulting oraz CAM Media.

Zobacz tabelę

 


Wszystkie powyższe dane opracowano na podstawie danych sprzedaży nośników zewnętrznych następujących firm (ze wszystkimi zależnymi od nich podmiotami): AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas